ECB-campagne over komst euro

Om het grote publiek voor te bereiden op de komst van de euro als betaalmiddel over twee jaar start de Europese Centrale Bank (ECB) een voorlichtingscampagne, die EURO 2002 is gedoopt. De ECB doet dat in samenwerking met de `eurolanden' en de Europese Commissie. Ze wil zo vooral valsemunters de wind uit de zeilen nemen.

De bevolking moet vertrouwd raken met ontwerp en veiligheidsvoorzieningen van de euromunten en met name de eurobankbiljetten, zei gisteren ECB-president Duisenberg in het Europees Parlement. EURO 2002 legt het publiek en vooral personeel in winkels en banken uit hoe ze eventuele valse biljetten kunnen herkennen. Extra aandacht komt er voor kwetsbare groepen, zoals blinden en slechtzienden. Banken en bedrijven kunnen twee weken voor 1 januari 2002, de officiële invoeringsdatum, beschikken over zowel munten als biljetten. Het grote publiek krijgt alleen een proefpakketje muntjes. (ANP)