Cosmopolitan

De Nederlandse bladenmaker Derk Sauer kwam precies 10 jaar geleden naar Moskou. Er was niets. Nu staat hij aan het hoofd van Ruslands grootste vrije mediaconcern, met 550 werknemers, twee dagbladen, 16 tijdschriften – waaronder de Russische Playboy en Cosmopolitan. ,,Cosmopolitan verscheen in 1994'', vertelt hij, ,,het was vanaf de eerste dag een waanzinnige hit.

Het was het eerste glossy vrouwenblad van Rusland, en het was zo'n geval van de juiste plaats en het juiste moment. Je moet weten, een tijdschrift is hét middel om een lifestyle uit te drukken. In de Sovjet-tijd werd iedereen geacht gelijk te zijn. Dit blad leerde de mensen voor het eerst om hun individualiteit weer uit te dragen. Het was hun gids voor het nieuwe leven.'' De 40.000 exemplaren van het eerste nummer waren binnen een uur uitverkocht. De oplage bereikte 500.000, is nu nog altijd 350.000, maar Derk Sauer zint alweer op nieuwe vormen. ,,De Sovjet-propaganda had zijn doel niet gemist: de Russen hadden aanvankelijk een heel naïef beeld van het kapitalisme en het Westen. Nu komen ze terug bij zichzelf. Nestlé verkoopt steeds meer producten onder Russische naam. Wij ook. De titel van ons nieuwe financiële dagblad is ook weer klassiek Russisch: `Vedomosty' (Berichten).''

Het is duidelijk, de verkering met het Westen is uit. De olieprijs staat weer fantastisch, het IMF kan niet meer zeuren, de berichten van het Tsjetsjeense front doen het vaderlandse hart sneller kloppen. Deuren worden gesloten, grenzen getrokken, gewoon, vanzelf, zonder dat enige politicus daarover iets heeft beslist.

    • Geert Mak