CHICO DEBARGE

Het is even wachten bij The Game, de tweede cd van Chico Debarge, maar het tiende nummer, `The Edge', is werkelijk overrompelend. Er blijkt weinig nodig te zijn voor een perfect soulnummer: bas, drums, en bovenal Chico DeBarge's falset die hoog uitstijgt boven de stekelige wah-wah-gitaren en het orgel dat broer El DeBarge ouderwets laat ronken.

Op `The Edge' is geen spoor te bekennen van Marvin Gaye, het grote voorbeeld van Chico DeBarge. Maar op verschillende andere nummers is Gaye nogal hinderlijk aanwezig. `Your Way' lijkt bijvoorbeeld wel heel erg veel op de muziek van Gaye uit de jaren zeventig, maar dan zonder de meerstemmigheid die de Gaye-nummers zo geheimzinnig maken. `Till Tomorrow' is zelfs een echt Gaye-nummer, maar anders dan op zijn vorige cd, toen DeBarge een eigen draai wist te geven Gaye's `Trouble Man', is dit een overbodige Gaye-cover.

Hoe minder Chico DeBarge zich iets van Marvin Gaye aantrekt, des te beter hij is. In ongeveer de helft van de twaalf nummers is Chico DeBarge een echte hedendaagse soulzanger, die duidelijk laat horen dat hij weet hoe (drum)computers en echte instrumenten moeten klinken. Dan benadert hij de perfectie van `The Edge'.

Chico DeBarge: The Game (Motown 153 263-2 LC00881)

    • Bernard Hulsman