Treinbotsing wellicht door oud systeem

Het verouderde beveiligingssysteem van de NS is mede oorzaak van de treinbotsing gisteren bij Dordrecht. Dat veronderstelt de voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, mr. P. van Vollenhoven.

Het ongeluk, waarbij drie van de bijna driehonderd passagiers licht gewond raakten, had volgens Van Vollenhoven ,,een heel andere afloop kunnen hebben''. De raad stelt een onderzoek in naar de toedracht.

Van Vollenhoven herhaalde vanmorgen in het KRO-televisieprogramma Ontbijt TV zijn pleidooi voor de invoering van een nieuw beveiligingssysteem dat ook bij lage snelheden ingrijpt als een rood sein wordt genegeerd of bij een storing. Als voorzitter van de Spoorwegongevallenraad heeft Van Vollenhoven jaren geleden al op een vernieuwing van het automatische treinbeïnvloedingssysteem (ATB) aangedrongen, onder meer na ongevallen bij Hoofddorp en Eindhoven waarbij vijf doden en bijna tachtig gewonden vielen. ,,Ik begrijp wel waarom het nog niet is gebeurd, daar hangt een prijskaartje van drie miljard gulden aan'', aldus de voorzitter. Een woordvoerder van de Spoorwegen stelt dat de ATB ook werkt bij lage snelheden, de machinist moet dan zijn alertheid laten blijken door zelf regelmatig op een knop te drukken.

Rond kwart voor één in de middag schampte ten zuiden van het station Dordrecht de sneltrein Amsterdam-Breda de internationale trein van Amsterdam naar Brussel. Omdat beide treinen juist het station van Dordrecht hadden verlaten, reden ze nog niet harder dan veertig kilometer. Onder normale omstandigheden staat het sein voor de sneltrein naar Breda op rood, de internationale trein heeft voorrang. De woordvoerder van NS doet geen uitspraak over de situatie gistermiddag: ,,Dat wordt nu onderzocht door Railned en de raad voor de transportveiligheid''. Ook de rol van de verkeersleiding wordt daarbij onderzocht. Vast staat dat de treindienstleiders de botsing op hun schermen aan zagen komen. ,,De gele lijn van het parallelspoor liep door tot op het hoofdspoor'', aldus één van de betrokkenen. Op het moment dat de treindienstleider de telefoon wilde grijpen om de machinist te waarschuwen, kwam reeds de melding van een ongeval. Een woordvoerder van de NS zegt niet te weten of de verkeersleiding nog heeft gewaarschuwd.

Door de botsing raakten beide treinen uit de rails, de sneltrein naar Breda kwam gedeeltelijk op zijn kant tegen een geluidsscherm te liggen.

Hulpverleners van brandweer en ambulance konden de honderden passagiers vrij snel uit de rijtuigen bevrijden. Ze werden opgevangen in het Mercure Postiljon-hotel. Sommige passagiers klaagden over pijn in de nek en in het hoofd. De conducteur van de sneltrein liep volgens een woordvoerder ,,schrammen en builen'' op. Tegen drie uur `s middags verlieten de laatste passagiers het hotel om hun reis te vervolgen. In de afgelopen nacht lukte het om de treinstellen overeind en op de rails te takelen. Het herstel van de over meer dan honderd meter vernielde rails zou naar verwachting nog de hele dag duren.