KAI HIM MA PHAN

Snijd de kip in repen en de gepelde ui in halve ringen. Pel en snipper de knoflook en snijd de paprika en de bosuien in stukjes van 2-3 centimeter. Verhit de olie in een wok en bak hierin de snippers knoflook lichtbruin. Roerbak de repen kip ongeveer vijf minuten mee en breng ze dan op smaak met de suiker en de vis- en oestersaus. Roerbak de gesneden groenten een paar minuten mee tot ze beetgaar zijn. Schep tot slot de cashewnoten door het gerecht.

Om het maal compleet te maken kunt u nog een tweede schotel maken: Pla nam prik pau. Neem 500 gram filet van roodbaars of kabeljauw, tapioca-meel, een eetlepel Thaise garnalenpasta (niet de Indische trassi!), twee baby-maïskolfjes, een kleine ui, een halve rode paprika, 50 gram peultjes, een blik kokosmelk en zes blaadjes zoete basilicum (holapa). Verder olie, suiker en vissaus zoals in het eerste gerecht. Snijd de vis in stukken van 4-5 centimeter en wentel die door de tapioca. Snijd de maïskolfjes in stukjes van 2 centimeter, de gepelde ui in halve ringen en de paprika in reepjes. Haal de peultjes af en halveer ze. Frituur de stukken vis een paar minuten in olie gaar en laat ze dan op keukenpapier uitlekken. Verhit twee eetlepels olie in een wok en bak hierin de garnalenpasta. Voeg het dikke deel van de kokosmelk toe en breng dat aan de kook. Breng de saus op smaak met suiker en vissaus. Laat de gesneden groenten in de saus beetgaar worden. Verdun de saus desgewenst met de rest van de kokosmelk. Schenk de saus over de gebakken vis en garneer het gerecht met basilicum. Geef er pandanrijst bij.

Deze twee gerechten kunnen samen als maaltijd dienen, maar ze kunnen ook gecombineerd worden met de biefstuk met basilicum en taugé met tahoe waarvan het recept 24 november in de krant stond tot een maaltijd voor zo'n 8 personen.

Wilt u een toetje, denk dan aan kokosijs of een fruitsalade met mango.

''Waarbij?''

    • Annelène van Eijndhoven