`Geluidsnormen leidden tot ongeval Transavia'

Het ongeval met het Transavia-toestel op kerstavond 1997 is een gevolg van de geluidsnormen op Schiphol. De piloot werd door het banentoewijzingssysteem gedwongen op de Zwanenburgbaan te landen terwijl daar een sterke zijwind stond. Twee gunstiger gelegen banen waren dicht in verband met geluidoverlast.

Dat staat in het rapport van de Raad voor de Transportveiligheid. De raad vindt dat de overheid het systeem moet aanpassen om meer rekening te kunnen houden met de veiligheid van het vliegverkeer.

Schiphol wijst de beschuldiging dat de luchthaven door het nachtelijke landingsregime onveilig zou zijn van de hand. De luchthaven vindt niet dat de geluidsnormen waardoor de vliegtuigen 's nachts op bepaalde banen niet mogen landen ten koste gaan van de veiligheid. ,,Het huidige systeem voldoet aan de internationale normen en is veilig'', aldus een woordvoerder.

Vliegtuigen mogen 's nachts landen met een maximale zijwind van 25 knopen (een knoop is een halve meter per seconde). Internationaal geldt een adviesnorm van 15 knopen, maar daar kan van worden afgeweken, aldus de luchthaven. De Raad voor de Transportveiligheid vindt dat 15 knopen de maximumnorm moet zijn en dat vliegtuigen bij hardere zijwind moeten uitwijken naar andere vliegvelden.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers deelt de opvatting van de Raad en pleit er ook voor een veiliger norm te hanteren. ,,Een op de drie vliegtuigongevallen is een gevolg van weersomstandigheden. Reden genoeg om rekening te houden met die factor'', stelt voorzitter P. Griffioen.

De Boeing 757 van Transavia, afkomstig van Gran Canaria, landde op kerstavond '97 op Schiphol. Er stond een zware storm uit het zuidwesten (windkracht 10) en enkele seconden voor de landing op de Zwanenburgbaan kwam er een flinke windstoot. Hierdoor raakte het toestel uit koers, bonkte hard op de baan en schoof met een gebroken neuswiel in het gras.

Aan boord van het Transavia-toestel waren 240 passagiers en acht bemanningsleden. Er vielen vijf lichtgewonden. De `veiligste' banen waren die avond de Kaagbaan en de Buitenveldertbaan, maar die waren gesloten uit geluidsoverwegingen. Alleen bij harde westenwind mag naar de Buitenveldertbaan worden uitgeweken, maar dit mag slechts 500 keer per jaar.