Groene Piet

Pas op uw woorden en daden. De juristen van KPN zitten in een klein hoekje. Dat is het devies voor ondernemers die in het vaarwater van Nederlands machtigste telecombedrijf terecht komen.

Telefoonnummers, kleuren, en woorden, je kunt het zo gek niet bedenken of KPN claimt het alleenrecht op het gebruik ervan. Met wisselend succes.

KPN verloor de strijd om nummers en namen in het telefoonboek. KPN-groen is echter een beschermde kleur, zo heeft de rechter geoordeeld. Ook woorden als `Het Net' en `wisselgesprek' heeft KPN opgeëist.

Het spraak-, kleur- en muziekgebruik van concurrenten of onoplettende Nederlanders moet natuurlijk aan banden. Miljoeneninvesteringen in reklame en naamsbekendheid staan op het spel. Verbazingwekkend is wel dat KPN zèlf het niet altijd al te nauw neemt met het eigendom van anderen. Zo lijkt een lick in het spotje voor KPN-dochter Planet Internet op een idee van altsaxofonist David Sanborn. Volgens KPN betreft het een eigen compositie.

Dat is mooi, maar zelfs de Sint is voor de grijpgrage telecomhandjes niet heilig. De rechter floot KPN terug, omdat het in de Primafoonwinkels posters had opgehangen van de `officiële' Sinterklaas, een creatie van de NPS en acteur Bram van der Vlugt.

En zwarte Piet? Die bestaat niet. De echte is KPN-groen. Kijk uit voor namaak.

Michiel van Nieuwstadt

    • Michiel van Nieuwstadt