Gekke Henkie

Nederland mag niet de `Gekke Henkie' van Europa worden, vond VVD-kamerlid Hofstra in de discussie over de toekomst van de spoorwegen. We gaan toch geen Frans spoorbedrijf in Nederland toelaten als de Franse markt voor onze NS wordt afgeschermd? Hofstra verwoordde een breder politiek onderbuik-gevoel.

Wat lag er dan meer voor de hand dat de Kamer tijdens de hoorzitting over het Nederlandse industriebeleid afgelopen woensdag diepgaand in zou gaan op de structuur van de Nederlandse economie, op de overheid als ordener van de markt? Het internationale economische nieuws werd immers gedomineerd door opmerkelijke ingrepen in de vrije markt bij onze oosterburen. De Duitse Kanselier Schröder redde Holzmann en beschermt bovendien Mannesmann tegen een vijandige overname.

De globalisering houdt echter op bij Lobith. De geachte afgevaardigden putten zich uit in begrippen als `netwerkdenken', `Nederland kennisland', en `arr-en-die'. In de discussies tussen Kamer en maatschappelijke organisaties als FNV en VNO-NCW viel de naam Mannesmann niet eens. Terwijl ook in Nederland industrie en nutssector objecten zijn van internationale overnamewoede. Alleen Kamerlid Van den Akker (CDA) deed een schamele poging: `Als we de klok tien jaar terug zouden zetten, hoe zou u Fokker dan hebben aangepakt?'. Wij kijken liever vijf jaar vooruit, antwoordde de FNV `gevat', maar Fokker had natuurlijk moeten fuseren binnen de Airbus-familie. Einde discussie. Proud to be Gekke Henkie.

Jaco Alberts

    • Jaco Alberts