Bid of schiet

Als we de makers van The War in Heaven mogen geloven is dit computerspel het begin van een geheel nieuw genre: Christian action games. Zoals bekend, bestaat er veel verzet tegen het traditionele actiegenre. Het probleem met computerspelletjes als Doom, Quake of Carmageddon is dat ze zo gewelddadig zijn: na enkele seconden vliegen de afgehakte ledematen je reeds om de oren. Velen menen dat dit soort gewelddadige spelletjes leiden tot gewelddadig gedrag, met name bij kinderen. Aanhangers van deze redenering wijzen naar de moordpartij op de Columbine High School in Colorado afgelopen voorjaar. De daders zouden liefhebbers zijn geweest van Doom en Quake.

Naast het geweld zijn de traditionele actiespelletjes in de ogen van veel gelovigen ook om een andere reden verderfelijk. Het geweld is slechts vermaak, het dient geen enkel doel. Uit het traditionele actiespel kan kortom geen morele les getrokken worden.

De `christian action game' moet daarin verandering gaan brengen. Volgens de omschrijving op de verpakking is The War in Heaven een spel dat christelijke ouders zonder gewetensproblemen als Sinterklaascadeau aan hun kinderen kunnen geven. Het spel is gebaseerd op het enigszins obscure theologische concept van de `spirituele oorlogvoering'. Dat wil zoveel zeggen als dat de – niet tastbare – ,,agenten van goed en kwaad in een voortdurend gevecht zijn verwikkeld en dat hun gedrag het leven van de mensen op aarde beïnvloedt''. Niet voor niks wordt het spel aangeprezen als ,,een epische strijd tussen goed en kwaad''.

In de praktijk houdt dit in dat de speler moet kiezen of hij aan de goede, dat wil zeggen hemelse, kant staat of juist kiest voor de slechteriken, het kamp van de duivel. Oftewel de `divine angel mode' of de `fallen angel mode'.

Op het eerste gezicht verschilt The War in Heaven niet veel van de doorsnee shoot-em-up. Net als in bijvoorbeeld Doom, beland je in een driedimensionale ruimte en moet je je weg zien te vinden door een verzameling bizar vormgegeven kamers. Ook krijg je te maken met monsters die moeten worden verslagen en heb je de beschikking over een ruim assortiment wapens.

In The War in Heaven tref je echter geen geweren met afgezaagde loop aan, maar zwaarden, speren en drietanden. En wanneer de tegenstander het onderspit delft, sterft deze niet onder verlies van enkele liters bloed, maar verdwijnt simpelweg. Een ander verschil is dat de speler na elk niveau een Bijbelse les krijgt voorgeschoteld.

Als je kiest om God terzijde te staan, moet je de strijd aanbinden met mismaakte duivels – compleet met bokkenpoten en hoorntjes. Als je die monsters om zeep helpt, een paar gebedjes afvuurt en braaf naar God luistert kom je op dit `Divine Path of Obedience' vanzelf in de hemel terecht.

Veel fascinerender echter is, net als in het echte leven, de weg van het kwade. In de `fallen angel mode' zijn je tegenstanders namelijk aantrekkelijke, rondborstige engelen en dat ziet er heel wat aangenamer uit dan die onsmakelijke assistenten van Lucifer. Maar het idee is natuurlijk dat het spelen van een bad guy geen pretje moet zijn. Zo moet je God vervloeken en zelfs een biddende gelovige tegen de vlakte slaan, wil je verder komen in het spel. Uiteindelijk moet een ordinaire moordpartij worden aangericht wil je het spel kunnen uitspelen.

Hoe verderfelijk deze zaken ook zijn, vanuit het perspectief van de gamer is schieten natuurlijk veel leuker dan bidden. Het is dan ook zeer de vraag of deze christian action game ook maar één ongelovige tiener zal weten te bekeren.

The War in Heaven. Uitgever Valusoft (www.valusoft.com). Nodig is een pc met Windows 95/98, Pentium 2 (300mhz), 220Mb vrije schijfruimte en een Direct 3D compatible videokaart. Prijs 20 dollar.

    • Jeroen van Bergeijk