Rabobank past kantorennet aan

De Rabobank gaat haar netwerk reorganiseren. De 1.800 kantoren van de bank moeten advieswinkels worden. De administratieve verwerking wordt verder gecentraliseerd.

De bank zegt hiermee allereerst in te spelen op de wens van de klant die steeds meer eenvoudige transacties zelf verricht. ,,Het aantal transacties in de plaatselijke kantoren daalt, vorig jaar met 10 procent. Tegelijkertijd neemt het aantal transacties via geldautomaat, telefoon en Internet toe met 30 procent'', stelt een woordvoerder. De Rabobank ontkent niet dat de reorganisatie van de kantoren ook kostenbesparend werkt. ,,Maar dat is niet onze eerste insteek.''

Over de omvang van de kostenbesparing en over het verlies van banen wil de bank geen mededelingen doen. Deze zomer kondigde bestuursvoorzitter Hans Smits aan dat de kosten bij de Rabobank met zeker 20 procent terug moeten. Van de 50.000 Rabo-employés werkt ruim 60 procent bij een lokaal kantoor.

De aanpassing van de kantoren gebeurt in de komende zeven tot tien jaar. De meeste vestigingen zullen worden versoberd, met een aantal automaten bij de ingang. In sommige gevallen blijft slechts één adviseur over voor de klanten. ,,Nu zijn adviseurs 40 tot 50 procent van de tijd bezig met administratieve transacties. Die duurbetaalde krachten moeten zich volledig met de klanten bezighouden'', aldus de woordvoerder. Tegelijkertijd wordt de administratieve verwerking meer gecentraliseerd. ,,Op iedere adviseur zitten nu twee mensen in de `back office'. Dat moet terug naar één.''

Eerder maakte Fortis al bekend met een nieuw bancair concept te komen. Ook dat gaat uit van een scheiding tussen eenvoudige transacties (via automaten) en de persoonlijke benadering via een adviseur. In België is al eerder voor een dergelijke benadering gekozen.