Giant en Nederland stuwen winst Ahold op

Supermarktconcern Ahold heeft afgelopen kwartaal vooral geprofiteerd van de overname van de Amerikaanse Giant-keten rond de stad Washington en van goede resultaten in Nederland. De overname van Pathmark verloopt traag.

De nettowinst steeg in het derde kwartaal met 43 procent tot 167 miljoen euro (367 miljoen gulden) bij een 37 procent hogere omzet van 7,8 miljard euro (17 miljard gulden).

Ahold houdt er inmiddels rekening mee dat de overname van de volgende Amerikaanse `winstmachine', de keten Pathmark in de regio New York, vertraging oploopt en pas volgend jaar kan worden afgerond. Het concern onderhandelt al acht maanden met de Amerikaanse mededingingsautoriteiten over het aantal winkels dat het moet doorverkopen omdat ze te dicht bij andere supermarkten van Ahold staan. ,,Het zijn soms moeilijke discussies. En laten we realistisch zijn. Het jaar telt nog maar vier weken'', zei Ahold-voorzitter Cees van der Hoeven in een toelichting voor analisten.

Het laatste gerucht over de onderhandelingen bracht het aantal af te stoten winkels op de helft van het totaal, waardoor de overname ter waarde van 3,5 miljard gulden mogelijk niet doorgaat. ,,Is er een bepaald aantal dat de deal onacceptabel zou maken? Het antwoord is ja'', zei Van der Hoeven. ,,Maar zijn we bang dat dat gebeurt? Nee.''

In de Verenigde Staten, waar bijna tweederde van Aholds omzet vandaan komt, stegen de omzet met 33 procent tot 4,6 miljard dollar (bijna 10 miljard gulden) en het bedrijfsresultaat met 57 procent. In Nederland daalde het marktaandeel van Albert Heijn tot 27,5 procent, 0,3 procentpunt lager dan een jaar geleden. De marktaandelen van de C1000-winkels van dochterbedrijf Schuitema, van drogisterijketen Etos en van de slijterijen van Gall & Gall stegen wel. Mede door de overname van Gastronoom, dat levert aan grootverbruikers, stegen de omzet met bijna 10 procent tot 1,8 miljard euro en het bedrijfsresultaat met 12 procent tot 78 miljoen euro. De resultaten lagen iets boven de verwachtingen van analisten, waardoor de koers van het aandeel gisteren en vanochtend op de beurs in Amsterdam met ongeveer 5 procent steeg tot bijna 31 euro. Dat is nog wel fors lager dan de hoogste koers dit jaar, 38,80 euro in april.

Het bedrijfsresultaat van Ahold klom met 53,1 procent tot 327 miljoen euro. De winst per aandeel steeg dit kwartaal van 19 tot 25 eurocent. De winstmarge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) steeg van 3,7 tot 4,2 procent. Ahold handhaaft de verwachting dat de winst per aandeel over het gehele jaar met 20 procent zal groeien.