Ferme mannenstemmen

ANWB Weer en verkeer

Een nieuwe ster aan het Nederlandse, niet bijzonder rijk van themazenders voorziene kabeltv-firmament is ANWB Weer en verkeer. Een televisiestation kun je het nauwelijks noemen: een in twee delen verdeelde grafische voorstelling is het meer, met aan de ene kant de actuele verkeerssituatie (files, werkzaamheden, ijzel) en aan de andere kant weersverwachtingen.

Dat weer lijkt bedoeld voor wie van weersverwachtingen geen genoeg kan krijgen: het weer in Europa, het weer per regio van Nederland, het weer per stad. De grafische voorstellingen worden aangevuld met ferme mannenstemmen die mededelingen afgeven als: ,,De temperaturen bereikten gisteren waarden tussen de min één en plus twee. Een snelle berekening leert dat dit te koud is voor de tijd van het jaar.''

Ongetwijfeld nuttig allemaal, maar waarom moet deze informatie via een televisiescherm binnenkomen? Alles wat op ANWB Weer en verkeer gebeurt kan beter, aantrekkelijker en vooral ook sneller via een flash-pagina op internet worden opgeroepen. En dan heb je er onderweg ook nog iets aan, bijvoorbeeld als je de info in een zakcomputer kunt laden.

RTV Montenegro

De satellietorganisatie Eutelsat moge ten tijde van de Kosovo-oorlog onder politieke druk door de Servische staatstelevisie te zijn verwijderd, daarmee is nog niet gezegd dat alle Joegoslavische televisie van de Hotbirds en Eutelsats is verdwenen. Er is het abonneetelevisiestation Pink Plus bijvoorbeeld, eigendom van een bedrijf waarin de vrouw van de Joegoslavische president Milosevic een stevige vinger in de pap heeft.

Maar ook de oppositie tegen Milosevic komt aan bod, in de vorm van de staatstelevisie van Montenegro. Dit kleinste staatje van de twee landen die Joegoslavië uitmaken (Servië en Montenegro) wordt immers geregeerd door lokale nationalisten die zich door Servië onderdrukt en achtergesteld voelen. En op de Balkan is de redactionele onafhankelijkheid van de regering op de televisie meestal ver te zoeken.

Het televisiejournaal van RTV Montenegro (hoofduitzending 19.30 uur) begint derhalve meestal met een kritisch onderwerp over de centrale regering in Belgrado. Vaak heeft er een Montenegrijnse minister iets gezegd of geschreven. En anders is het voldoende om met de camera in de hoofdstad Podgorica de straat op te gaan en wat mensen te ondervragen over een actueel vraagstuk, bijvoorbeeld de inflatie. Negen van de tien ondervraagden verbinden aan hun gevoelens een steek aan het adres van Belgrado. In de loze uurtjes zijn er veel oude Joegoslavische films te zien, veelal goede (voor wie ze kan verstaan).

RTV Montenegro (oftewel RTV Crne Gora) op Hot Bird (13 graden oost), 12.379 V.

Kroatië

Nu de Kroatische president Franjo Tudjman op sterven ligt, loont het wellicht de moeite om de Kroatische staatsomroep in de gaten te houden, die op Hot Bird met meerdere radio- en televisiezenders aanwezig is. De meeste daarvan zijn voorbehouden aan abonnees (elke Kroaat, ook in het buitenland, met een Viacess-module kan zich abonneren), maar het eerste tv-net (HRT1) en de radiozenders zijn vrij te ontvangen. HRT1 heeft ook veel ondertitelde Amerikaanse B-films.

HRT op Hotbird, 12.519 V.

    • Raymond van den Boogaard