BBC-site is weer een `sinaasappel' dankzij restyling

De BBC heeft zijn vertrouwde nieuws-website in een ander jasje gestoken. De nieuwe opmaak lijkt veel onoverzichtelijker, maar dat is een kwestie van wennen, zeggen de makers. `We moesten wel.'

Het was een grote schok voor de dagelijkse bezoekers van BBC News Online, de nieuws-website van de Britse omroep. Weg waren de vertrouwde blauwe balken, het geliefde lettertype, de duidelijke verwijzigen naar andere artikelen. In de nacht van zondag op maandag veranderde de site, ruim 400.000 pagina's, van uiterlijk.

De blauwe balken maakten plaats voor bordeauxrode, de navigatiebalken werden naar de linkerkant verplaatst, de opmaak van artikelen veranderde, en geluid en beeld hebben een prominentere plaats op de site gekregen. Genoeg verandering om de geregelde bezoeker van BBC News Online, wereldwijd ruim een miljoen mensen per dag, in opperste verwarring te brengen.

BBC News Online is met 58 miljoen pageviews per maand een van de best bezochte nieuwssites. De restyling van de site was noodzakelijk, legt directeur Mike Smartt uit. ,,We liepen al sinds de start van de site in 1997 rond in ons adamskostuum. Sindsdien is de site, die begon als een eenvoudige database van nieuwsartikelen, uitgegroeid tot de grootste nieuwssite van Europa met achtergronden, interactieve delen, analyses en dossiers.''

Op het eerste gezicht lijkt het alsof de BBC slechts de vormgeving heeft aangepast, maar ook de structuur van de website is veranderd. De grootte van de site maakte het steeds moeilijker artikelen te vinden en te navigeren tussen onderdelen, en de BBC zelf moeite had met het verder uitbreiden van de site. Smartt: ,,We publiceren dagelijks meer dan honderd artikelen en hebben duizenden verhalen nog in ons archief. Om te zorgen dat de structuur van de site zo doorzichtig mogelijk bleef, moesten we wel een nieuwe site ontwikkelen.''

Daarbij is gekeken naar op welke plek bezoekers verwachten informatie te vinden. Als bij een sinaasappel moet de bezoeker de eerste laag, het nieuws, kunnen pellen en meteen de tweede laag, achtergrondinformatie, kunnen vinden. Smartt verwacht dat nu nog verbaasde bezoekers binnen een week aan de nieuwe opmaak zullen zijn gewend. ,,We hebben bijna 1.000 emails gekregen in reactie op de vernieuwde site en de meeste zijn overwegend positief.''

Het veranderen van de lay-out gebeurt op Internet vaker dan bijvoorbeeld een krant of tijdschrift van ontwerp zal veranderen. Dat heeft zowel met de omvang van het Internet en sites, als met de dagelijks groeiende technische mogelijkheden te maken. Bovendien is het relatief eenvoudig om het uiterlijk van vele pagina's tegelijk te veranderen. Omdat op Internet pagina's niet worden weggegooid, maar als in een database blijven staan en zich dus ophopen, moeten ontwerpers van websites regelmatig de structuur van een site aanpassen om te zorgen dat de bezoeker op eenvoudige wijze alle pagina's kan blijven vinden. Nieuwe techniek maakt het mogelijk om bijvoorbeeld in het geval van de BBC, beeld en geluid op een kwalitatief goede en snelle manier via de computer over te brengen. In de afgelopen maand zijn onder meer sites als Altavista.com, de internationale zoekmachine en de site van de Britse krant The Independent van vormgeving veranderd.

De kosten van de vernieuwde opmaak van BBC News Online zijn geheel voor rekening van de Britse televisiekijker en radioluisteraar. De site bevat geen advertenties maar wordt deels betaald door het kijk- en luistergeld dat de BBC van de Britse overheid ontvangt. Hoeveel de restyling heeft gekost, wil de omroep niet melden, maar de oude site werd ontwikkeld met een budget van drie miljoen pond. Het bijwerken van de site kost BBC News Online jaarlijks 7,5 miljoen pond.

site news.bbc.co.uk

    • Titia Ketelaar