Amora voor 1,5 mld naar Unilever

Voedingsconcern Unilever neemt voor 1,5 miljard gulden twee culinaire merken over in Frankrijk. Dat heeft het concern vanmiddag bekendgemaakt. Het is de grootste overname van het concern sinds de acquisitie van de Braziliaanse ijsfabriek Kibon voor ongeveer 1,8 miljard gulden in 1997.

Het gaat om de merken Amora en Maille, die tot twee jaar geleden deel uitmaakten van het Franse bedrijf Danone. Het is volgens Unilever een belangrijke strategische aanwinst voor de `culinaire' divisie die bijvoorbeeld in Nederland bekend is van het merk Calvé. Met de overname verhoogt Unilever zijn marktaandeel in Frankrijk van 9 tot 12 procent. Amora Maille, dat nu nog in handen is van een groep beleggers rond zakenbank Paribas, verwacht dit jaar een omzet van 773 miljoen gulden en een bedrijfsresultaat van 94 miljoen gulden.

Amora maakt onder meer mosterd, ketchup en sladressings en wordt Unilevers belangrijkste merk in Frankrijk. Daarnaast heeft Unilever in Frankrijk nog het merk Benedicta, waarvan de verpakkingen sterk lijken op die van Calvé in Nederland. Maille is een delicatessenmerk voor producten als mosterd, sauzen en verschillende soorten azijn. ,,Het zijn beide sterke merken uit Dijon, het culinaire hart van Europa'', zegt een woordvoerder.

Culinaire producten vormen een van de vijf voedingscategorieën waarin Unilever de komende jaren wil groeien.

De verkopen moeten volgens Unilever met 6 tot 8 procent per jaar kunnen toenemen doordat consumenten zoeken naar een combinatie van smaak en gemak. De markt voor culinaire producten in Europa is ongeveer 32 miljard gulden.

Omdat smaken sterk verschillen, hanteert Unilever geen wereldwijde culinaire merken, maar wel `regionale' merken zoals Ragu in de Verenigde Staten, Royco in Afrika of Cica in Latijns-Amerika.