Een blauwe of een groene?

`Zullen we een blauwe of een oranje nemen?' `Een groene staat mooier bij het behang.' Zulke gesprekken hoor je tegenwoordig in computerwinkels. Wie nu een personal computer (pc) koopt, let nauwelijks nog op geheugen, snelheid en de grootte van de harde schijf. PC-kopers hoeven zich niet meer druk te maken om RAM, SDRAM, videogeheugen en andere onbegrijpelijke zaken waarvan een deskundige buurman of neef zei dat ze erg belangrijk zijn bij de aanschaf van een computer.

Tegenwoordig zijn alle nieuwe computers volwaardige multimedia-pc's die snel en krachtig genoeg zijn voor de administratie, Internet, spelletjes, geluid, foto's en video's. Wie alles tegelijk wil doen, laat het interne geheugen verdubbelen. Dat geheugen is de laatste vijf jaar zo goedkoop geworden, dat het nauwelijks uitmaakt voor de prijs.

Er is de afgelopen tien jaar veel veranderd op de computermarkt. Door snelle prijsdalingen van geheugenchips, bijna nog snellere innovatie van processors en een aantal nieuwe spelers op de markt zijn computers bijna voor iedereen betaalbaar geworden. Een goede pc kost tussen de 1.500 en 3.000 gulden.

In meer dan de helft van de huishoudens staat een computer, volgens het brancheonderzoek `De Nederlandse detailhandel in PC's en overig grijsgoed' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Meestal is dat een vrij nieuw model. Uit het onderzoek `De digitalisering van Nederland' dat onderzoeksbureau Trendbox eind 1998 heeft gehouden blijkt dat 39 procent van de Nederlanders een (snelle) Pentium-computer heeft. Vijfendertig procent van de ondervraagden weet niet wat voor pc hij heeft, wat ook iets zegt over de afgenomen belangstelling voor de techniek.

De snelst groeiende groep pc-kopers zijn ouderen tussen de 55 en 64 jaar en mensen met een laag inkomen, aldus het hoofdbedrijfschap. In 1998 steeg de totale omzet van pc's met 20 procent. De consumentenmarkt groeide vorig jaar met 12 procent naar 2,1 miljard gulden. Er werden ongeveer 1,7 miljoen pc's aan particulieren verkocht, 200.000 meer dan in 1997.

Nu de techniek geaccepteerd is en betaalbaar geworden, komt er meer belangstelling voor kleur en design. Apple bracht dit jaar een serie gekleurde computers, de iMac, uit die zeer populair is. Bij de Primafoonwinkels van KPN Telecom gaan ze als warme broodjes over de toonbank. PC's worden op steeds meer plaatsen verkocht, op websites, in telefoonwinkels, witgoedzaken en sinds kort ook bij de supermarkt. Tussen de zilveruitjes en de snelklaarmaaltijden staan bij Albert Heijn de computers. De supermarkt heeft een speciaal model laten bouwen door Siemens en Fujitsu dat ten dele met Airmiles betaald kan worden.

Of computers echt leuker zijn geworden dankzij kleur en prijsverlagingen valt te betwijfelen. Van alle beeldschermwerkers heeft 45 procent last van RSI, de medische naam voor de muisarm, zo blijkt uit een onderzoek van het CBS. Is RSI de prijs van de vooruitgang, vraagt de FNV zich af in een brochure over de nieuwe beroepsziekte.

De pc is alomtegenwoordig. Thuis en op het werk wordt er intensief gebruik van gemaakt. Nederland is volgens de FNV ,,Europees kampioen beeldschermwerken'': 44 procent van de werknemers, van de caissière tot de hoogleraar, werkt de helft van de dag met een computer. In deze groep heeft bijna iedereen last van zere schouders en polsen.

    • Marie-José Klaver