Glamourfotograaf

De Amerikaanse fotograaf Horst P. Horst, die vorige week op 18 november in Florida op 93-jarige leeftijd overleed, was in Amerika een beroemdheid, door zijn elegante foto's in de jaren dertig voor het modeblad Vogue, en door de glamourportretten die hij maakte van beroemdheden als Coco Chanel, Andy Warhol en de Amerikaanse president Harry Truman. Maar in Europa, waar hij als Duitser vandaan kwam, was hij minder bekend. In 1992 werd in Breda nog een expositie aan zijn fotowerk werd gewijd, met onder meer een portret van Marlene Dietrich.

Horst is tot in de jaren negentig als reclamefotograaf, onder meer voor het New-Yorkse modehuis Henri Bendel, actief geweest. Zijn invloed als fotograaf, die anonieme fotomodellen, stillevens en beroemdheden in dramatisch belichte zwart-licht composities vastlegde, is groot geweest: de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe bijvoorbeeld was een fervent bewonderaar van Horst. En popster Madonna liet zich in 1990 inspireren voor haar clip voor de single Vogue door een beroemde Horst-foto, waarbij een model, op de rug gezien, isingeregen in een satijnen corset. Al dansend poses aannemen van foto's van Horst en zijn collega-Vogue-fotograaf Cecil Beaton werd begin jaren negentig een aparte dansvorm in hippe disco's, die de naam `vogueing' kreeg.

Horst P. Horst werd in 1906 als Horst Paul Alber Bohrman geboren, als zoon van een Duitse winkelier. Hij veranderde later zijn naam in Horst P. Horst, om verwarring met de nazi-leider Martin Borman te voorkomen. Horst wilde architect worden en ging daarom naar de Hamburger Kunstgewerbeschule. Hij stopte daarmee, ging naar Parijs, en vervolgde daar zijn opleiding als leerling van Le Corbusier. In het Parijs van de jaren dertig mengde hij zich in de chique artistieke kringen, waar hij verkeerde met modeontwerpster Coco Chanel, actrice Marlene Dietrich en de Britse auteur Noel Coward. Het beroemde mantelpakje dat Coco Chanel ontwierp, zou geïnspireerd zijn op het Tiroler jasje dat Horst droeg in die tijd.

Horst kwam ook in contact met modefotograaf George Huene, zoon van een Russische aristocraat. Vanwege zijn architectuurachtergrond werd Horst bij het draperen van de achtergronden van de foto's ingeschakeld, en toen Huene eens niet op kwam dagen bij een foto-sessie, ging Horst zelf achter de camera staan. Zo begon zijn fotografiecarrière die hem in de jaren dertig al legendarisch maakte, zeker nadat hij in 1935 met zijn compaan Huene naar Amerika verhuisde. Vanwege zijn opleiding als architect arrangeerde Horst meer dan zijn collega-fotografen zelf de achtergronden, en durfde de modellen en beroemdheden in gewaagdere poses en uitzinniger kostuums te fotograferen dan gebruikelijk was. Hij ontwikkelde zich in de jaren zestig tot de top van de Amerikaanse glamourfotografie, als lieveling van de invloedrijke redactrice Diana Freedland van de Amerikaanse Vogue.

    • Paul Steenhuis