Così zo klassiek, zo mooi, zo zinvol

Opera Zuid benoemt binnenkort een nieuwe artistiek leider, als opvolger van de Engelsman Rennie Wright, die in april vertrok na een conflict over een platvloerse Haydn-voorstelling van de Spaanse regisseur Calixto Bieito. Wright, die nu zelf Mozarts Così fan tutte zou regisseren, is vervangen door zijn landgenoot Mike Ashman. Het artistieke doel lijkt daarmee verlegd van het ene naar het andere uiterste. Het resultaat is een klassieke operavoorstelling zoals men die in dit tijdperk van het regisseurstheater zelden ziet.

Ashman maakt een scenografie die geheel voortkomt uit de opera, waarin de ontwikkeling van het komische verhaal met zijn serieuze implicaties door Mozart al volmaakt in de muziek is vervat. De enscenering laat alle eer aan Mozart en toont dat `alleen maar' met acteren en met een positionering van de personages, die gebaseerd is op een telkens ompolende symmetrie. Die is inherent aan het verhaal, waarbij twee mannen contrecoeur elkaar verloofdes proberen te verleiden.

Alles is mooi, zinvol en helder, door regisseur en dirigent in een milde sfeer zeldzaam eendrachtig op elkaar afgestemd. Er wordt door een uitstekende cast met veel Nederlanders heel mooi gezongen en prima begeleid door het Brabants Orkest, dat met zorg wordt geleid door de Roemeen Uri Mayer. Het komt allemaal voort uit een bescheiden en integere instelling, waarvoor `ouderwets' gelukkig een complimenteus adjectief is.

Er is toch nog wel iets `hedendaags' aan de voorstelling te ontdekken. In het esthetische decor lopen binnen en buiten geheel door elkaar heen, zodat het meubilair buiten staat en de palmen binnen, of omgekeerd. De boot vaart hier rond, alsof we ons in het water bevinden. Op de achtergrond ligt daar het topje van de Vesuvius, die af en toe rookt, maar dat lijkt niets te betekenen.

Dat laatste komt ook over als het zwakke punt van de voorstelling, maar die constatering is alweer een uiting van geconditioneerdheid door het alom tegenwoordige dramaturgische regisseurstheater, waarin alles een streng gemotiveerde plaats en functie heeft. Ook een opmerking in de sfeer dat `alles in deze Così al eens eerder beter, briljanter, scherper en humoristischer is gedaan, maar dat deze voorstelling niettemin zeer respectabel is', geeft alleen maar blijk van vooringenomenheid.

Voorstelling: Così fan tutte van W.A. Mozart door Opera Zuid en het Brabants Orkest o.l.v. Uri Mayer m.m.v. Lieuwe Visser (Don Alfonso), Machteld Baumans (Despina), Geraldine McGreevy (Fiordiligi), Marcel Boone (Guglielmo), Monique Scholte (Dorabella) en Yves Saelens (Ferrando). Decors en kostuums: Bernard Culshaw; regie: Mike Ashman. Gezien: 20/11 Stadsschouwburg Eindhoven. Herh.: t/m 11/12. Inl.: (043) 3210166.

    • Kasper Jansen