Veel animo voor scholierenstaking

Uit alle hoeken van het land reageren scholieren op de oproep van VWO-leerlingen van het Vlaardingse Aquamarijn College om op 6 december in Den Haag te staken tegen het Studiehuis.

De leerlingen vinden de vernieuwde eindexamenprogramma's voor Havo en VWO, die in augustus zijn begonnen, te zwaar. Het stakingscomité Tweede Fase heeft binnen een week bijna 6.000 aanmeldingen per e-mail gekregen.

Het is voor het eerst dat scholieren staken tegen een onderwijsvernieuwing in Nederland en voor het eerst dat een grote demonstratie via Internet wordt georganiseerd. Zeven Vlaardingse leerlingen hebben een website geopend waar scholieren zich kunnen inschrijven voor de staking. De mailtjes komen met tientallen per uur binnen. Op de site bestaat ook de mogelijkheid een actieposter te downloaden. Die wordt geprint en hangt inmiddels op scholen overal in het land.

De lerarenbond AOB zegt de actie moreel te steunen - ook leraren ervaren de druk van het vernieuwde onderwijsprogramma. Het Studiehuis is bedoeld om scholieren beter voor te bereiden op het hoger onderwijs, waar eenderde van de studenten struikelt over de zelfstandigheid die van hen wordt verlangd. Kern van het Studiehuis is dat scholieren hun werk leren plannen, beter begrijpen waarom ze iets leren en daardoor zelf initiatieven ontplooien. In de praktijk houdt het in dat de kloof tussen school en studie nu is vervroegd naar de overgang tussen de derde en de vierde klas, aldus Havo-4-leerling Addie van den Berg in Vlaardingen. Het Studiehuisprogramma houdt een verzwaring in, erkennen rectoren en leraren. Iedereen doet examen in 14 vakken, waaronder verplicht wiskunde, twee vreemde talen, algemene natuurwetenschappen én kunstzinnige en culturele vorming, naast Nederlands en Engels.

Niet alle rectoren steunen de stakingsactie. Een aantal zegt het als spijbelen te zullen beschouwen.

Pagina 53: WEG VAN HET STUDIEHUIS. Wetenschap en Onderwijs