Tweede rang bij de garage

,,Wat voor lease-bak heb jij?'' In de wereld van de Informatie Technologie (IT) wordt niet gevraagd óf iemand een lease-auto heeft, maar wát voor een lease-auto iemand heeft. In de computerwereld onderhandelen de werknemers tegenwoordig eerst over de auto en dan pas over het salaris.

Leasebedrijven profiteren volop van de economische groei. Het aantal lease-auto's steeg vorig jaar naar een recordhoogte van 492.500 voertuigen, een groei van maar liefst 11 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. In totaal is nu 25 procent van de auto's `van de zaak'. In totaal rijden er voor 14,4 miljard gulden lease-auto's over de Nederlandse wegen. De ondernemingen Lease Plan Nederland, Auto Lease Holland en Leaseconcept hebben het grootste deel van de markt in handen.

Verreweg het populairst onder de leaserijders is de Volkswagen. Het meest geliefde model: de Passat. De Opel Astra, in 1997 nog nummer één, staat nu net voor de Golf op de tweede plaats. De gemiddelde cataloguswaarde die de rijder mag uitgeven voor `zijn' auto bedraagt 39.300 gulden.

De berijder krijgt doorgaans een pasje om gratis mee te tanken, de wegenbelasting wordt vergoed, de verzekering en het lidmaatschap van de ANWB worden voldaan en heeft de auto een ongemak, dan kan hij de auto naar de dealer brengen. Duurt de reparatie te lang, dan staat er meestal een vervangende auto klaar. En privé kan de auto ook zo vaak als men wil worden gebruikt.

Maar het rijden in een lease-auto is niet kosteloos. Jaarlijks bij het invullen van het belastingbiljet wordt de afrekening gemaakt. Een kwart of een vijfde van de cataloguswaarde, al naar gelang de afstand tussen wonen en werk, moet bij het inkomen worden geteld. Wie in een lease-auto van 40.000 gulden rijdt en 50 procent belasting over zijn inkomen betaalt is circa vierduizend gulden per jaar kwijt. Dat wordt wellicht in 2001 anders als het nieuwe belastingplan wordt doorgevoerd. Dan gaat de regel gelden dat de bijtelling hoger wordt naarmate er meer `privé-kilometers' worden gereden.

Uit onderzoek van TNO naar het gebruik van zakenauto's (lease-auto's, auto's die eigendom van een bedrijf zijn en privé-auto's van werknemers) blijkt dat gemiddeld iets minder dan zevenduizend privé-kilometers worden afgelegd door de berijders. De zakenrijder is gemiddeld 42 jaar oud en in 86 procent van de gevallen een man.

In veel garages, zo merken leaserijders steeds vaker, worden zij niet helemaal voor vol aangezien. De service wordt vaak verleend met een houding van ,,dat betaalt u toch niet zelf''. Een van de oorzaken is misschien de steeds hogere kortingen die de maatschappijen bij dealers lospeuteren. Het is een beetje zoals het een gezin vergaat dat met een hotelbon een driesterrenarrangement heeft geregeld.

Het gebruik van een lease-auto is lang niet altijd noodzakelijk voor het werk dat iemand verricht. Sterker nog, de leasemaatschappijen stellen dat ongeveer een kwart van hun auto's puur als secundaire arbeidsvoorwaarde ter beschikking wordt gesteld. IT'ers die geen lease-auto hebben zijn dan ook net zo zeldzaam geworden als de eigenaar van een oude Eend of een Fiatje met het stickertje Lach maar, deze is betaald.

    • Koen Greven