Rekken?

Rekoefeningen hebben nauwelijks effect op de spieren, leert een recent onderzoek van bewegingswetenschapper J. Halbertsma. Is rekken en strekken nog wel zinvol voor sporters?

Robin Korving, atleet: ,,Als ik de resultaten van dat onderzoek hoor, denk ik meteen: wat een lulkoek! De rekbaarheid van de spieren verbetert trouwens wél volgens die Halbertsma. Dan is rekken in ieder geval nuttig. Turnsters uit het Oostblok hebben zich jarenlang zowat uit elkaar gerekt, daar zijn ze toch niet slechter van geworden? Ik doe al jaren stretch- en rekoefeneningen en voel me daar prima bij, net als miljoenen andere sporters. Een paar jaar geleden deelde ik tijdens een groot toernooi eens mijn kamer met Roger Black, de oud-wereldkampioen op de 400 meter. Die rekte zich iedere dag kapot. Rekoefeningen zullen dus echt wel ergens goed voor zijn.''

Luc van Agt, inspanningsfysioloog en conditie- en revalidatietrainer van voetbalclub PSV: ,,In de sport is het belangrijk dat je je spieren voorbereidt op de activiteit die komen gaat. Dat kan door rekken en strekken, door het maken van bepaalde bewegingen. Vooral bij explosieve sporten als voetbal, schaatsen en hockey zijn rekoefeningen van belang. Ik kan me voorstellen dat marathonlopers, wielrenners of mountainbikers niet veel rekken en strekken. Ze strekken hun gewrichten namelijk nooit maximaal, voetballers doen dat wel. Het onderzoek van Halbertsma heeft min of meer bewezen dat langdurig rekken niet goed is en daar ben ik het mee eens. Hoe we bij PSV rekken? We laten de spelers korte, lichte maar dynamische rekoefeningen doen. Zo heeft elke sport zijn eigen rek- en strekwerk.''

Th. Zuidberg, fysiotherapeut: ,,Ik ben het niet eens met de conclusies van Halbertsma. Een sporter moet rekoefeningen doen, anders zijn de spieren te kort. Om blessures te voorkomen moeten bepaalde spiergroepen gerekt worden. Spieren kunnen pas goed functioneren als je ze op de volle lengte aanspant en uitrekt. Elk mens heeft een tekort in zijn spierpatroon en zal dus zeker één spier moeten rekken. De professoren Janda uit Praag en Evjenth uit Oslo houden zich al 25 jaar met deze materie bezig en concluderen dat rekoefeningen nuttig zijn. Zelf adviseer ik de sporters in mijn praktijk ook altijd rekoefeningen te doen voordat de wedstrijd begint.''

Maurits Hendriks, bondscoach van de Nederlandse mannenhockeyploeg: ,,Rekken is niet alleen een fysieke, maar ook een mentale bezigheid. Het is tevens een moment waarop een ploeg kan ontspannen. Vroeger was er sprake van verend rekken, daarna kwam stretchen en tegenwoordig spreken we van verend stretchen. Iedere sporter heeft z'n eigen rekoefeningen. Of ik waarde hecht aan rek- en strekoefeningen? Toch wel, ja. De spelers van mijn ploeg worden vrijgelaten in hun warming-up. Voor de wedstrijd hoeven ze niet veel te rekken, na afloop weer wel. Ook als ze net uit bed komen, moeten ze rekoefeningen doen.''

Frits Kessel, bondsarts van de KNVB: ,,De discussie over het nut van rekken wordt al heel lang gevoerd. Rekken hoort bij het ritueel van de warming-up, sporters zijn daaraan gewend geraakt. Door het rekken staat de juiste spanning op de spieren. Maar als je stopt met rekken en strekken, is het effect meteen weg. Rekoefeningen vormen wél een essentieel onderdeel van de voorbereiding op een wedstrijd. Je kunt de kramp ermee uit de spieren halen. Als rek- en strekoefeningen goed worden uitgevoerd, is dat een goede zaak voor elke sporter.''

Ronald Hamming, speler van Fortuna Sittard: ,,Ik ben nu acht jaar voetbalprof en heb van elke trainer moeten rekken. De laatste jaren wordt het nut van die oefeningen – ook bij Fortuna Sittard – in twijfel getrokken. Ik hoorde onlangs van een fysiotherapeut dat rekoefeningen helemaal niet zo belangrijk zijn. Het rekken is natuurlijk een soort ritueel, elke voetballer wringt zich voor een wedstrijd in allerlei bochten. Of ik me nu wel of niet rek, ik merk nauwelijks verschil. Bij Fortuna laat men de spelers daar ook vrij in. Ik rek zelf altijd na de training, daarvoor is alleen sprake van zeer licht rekwerk.''

    • Marcel Abrahams