Bankieren voor sporters

Twee juristen uit Voorburg hebben dit voorjaar De Sponsorbank opgericht, een bedrijf dat via Internet bemiddelt tussen sporters en sponsors.

Atlete Stella Jongmans wendde zich vorige week tot de gemeente Nootdorp, die haar olympische aspiraties in klinkende munt moet uitbetalen. Deze ongebruikelijke manier van sponsorwerving trok veel aandacht in de media en daar was het Jongmans allemaal om te doen. Zij is een voorbeeld van een groeiend aantal subtoppers dat zich met beperkte middelen voor de Olympische Spelen van Sydney moet voorbereiden.

Minder opvallend is het initiatief van twee juristen uit Voorburg die dit voorjaar een bedrijfje zijn begonnen onder de naam De Sponsorbank. Zakenman Nanno Benninga (31) en advocaat Vincent Kortenbach (33) leiden een bemiddelingsbureau voor sporters en sponsors die zich op Internet kunnen inschrijven. Zij kunnen hun profielschets op de website van De Sponsorbank kenbaar maken (www.sponsorbank.nl). Na een geslaagde bemiddeling betalen de sporters vijf procent van de contractwaarde. De sponsors hoeven geen geld af te staan aan het bemiddelingsbureau.

Volgens initiatiefnemer Benninga is het idee van De Sponsorbank min of meer uit nood geboren. Samen met compagnon Kortenbach had hij belangstelling voor de combinatie van sport en commercie. Maar het tweetal merkte al gauw dat een gebrek aan naamsbekendheid in de sportwereld nadelige gevolgen had. Ze voerden gesprekken met voormalige topsporters als Maarten Ducrot (wielrennen) en Marc Delissen (hockey), die mede door hun naamsbekendheid een goede boterham verdienen. Benninga en Kortenbach kregen het advies een andere, alternatieve weg in te slaan. ,,Wij brengen partijen samen die bij elkaar passen'', verduidelijkt Benninga zijn bedrijfsfilosofie.

Voorlopig beperken de klanten van De Sponsorbank zich tot aftasten en kennismaken. Na een half jaar heeft het bedrijf nog niet aan matching gedaan. Er zijn slechts oriënterende gesprekken tussen sporters en sponsors. ,,We wisten dat het succes enige tijd zou nemen'', zegt Benninga. ,,Het is geen cashflow maar een promotiemiddel. Het is niet de bedoeling dat we er heel rijk mee worden. Maar ik zou liegen als ik mezelf alle tijd van de wereld gun.''

Zeiler Jos Schrier surfte een half jaar geleden op Internet en kwam toevallig in aanraking met De Sponsorbank. Hij is op zoek naar een geldschieter die de voorbereidingen op de Spelen in Sydney moet helpen financieren. Hij vaart samen met zijn stuurman Mark Neeleman in de Star-klasse. Het zeilduo traint bij voorkeur in warme oorden en maakt daardoor hoge reiskosten. Schrier en Neeleman waren tot dusverre aangewezen op hun eigen bankrekening en de vrijgevigheid van vrienden en bekenden. Hun hoop is op De Sponsorbank gevestigd.

,,We zoeken nu potentiële bedrijven die geïnteresseerd zijn in zeilen'', vertelt Schrier. Tot de Spelen heeft hij naar eigen zeggen een bedrag van 100.000 gulden nodig om de voorbereiding te financieren. In Sydney wordt alles betaald door de sportkoepel NOC*NSF en het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond (KNWV). Schrier: ,,We hebben allebei een fulltime baan die we het liefst een tijdje opzeggen. We zijn goed getrainde kerels met huizen en kinderen en alle verplichtingen vandien. Zonder sponsor kunnen we zo'n dure campagne nooit betalen.''

Schrier en Neeleman behoren tot de ongeveer 290 sporters of sportinstellingen die gisteren bij De Sponsorbank stonden ingeschreven. Van de 23 bedrijven valt de wielersponsor Farm Frites in het oog. De aardappelmeelfabrikant uit Oudenhoorn wordt volgend jaar hoofdsponsor van de wielerploeg van Cees Priem. Het Drentse verzekeringsbedrijf TVM gaat het contract langzaam afbouwen en blijft nog een jaar actief als subsponsor. Waarom is Farm Frites eigenlijk op zoek naar een derde geldschieter? ,,Je weet nooit wie je op Internet tegenkomt'', zegt de woordvoerder van de wielerploeg. ,,Maar eerlijk gezegd was ik alweer vergeten dat we ons hadden opgegeven. We zijn voorlopig ruim voorzien.''

    • Jaap Bloembergen