Aanbieding: boerenkool en pc

Computerleveranciers slaan de consument dezer dagen met aanbiedingen om de oren. Ook branchevreemde verkopers zetten een pc in het schap.

Naast panklare boerenkool en roomboter-amandelspeculaas heeft Albert Heijn deze week ook een multimediacomputer van ruim drieduizend gulden in de aanbieding. Bij gespecialiseerde elektronicawinkels is met verbazing gereageerd op het branchevreemde voordeeltje van de grootste kruidenier van Nederland.

,,Albert Heijn zet zijn goede imago in de waagschaal'', zegt directeur J. van der Lee van computerspeciaalzaak Dunnet. Uneto, de unie waarbij 1.200 elektrotechnische ondernemers zijn aangesloten, gaat volgend jaar onderzoeken of ze actie kan ondernemen tegen de verkoop van computers door branchevreemde organisaties.

Zo vlak voor Sinterklaas zijn personal computers op de vreemdste plekken te koop. Drogist Kruidvat en supermarktketen Aldi stuntten onlangs ook al met goedkope pc's, net als een aantal speelgoed- en witgoedketens en KPN Telecom in zijn Primafoon-winkels.

De vele aanbiedingen zijn het gevolg van fusies in de computerwereld, zegt algemeen directeur F. de Jong van Correct, de grootste elektronicazaak van Rotterdam. ,,De gekte is compleet. Met ongebruikelijke verkoopmethoden proberen nieuwe fabrikanten snel groot te worden.''

De multimediacomputer die in vijfhonderd vestigingen van Albert Heijn in het schap staat is een product van de vorige maand gesloten joint venture tussen Fujitsu en Siemens Computer Systems. In een landelijke, paginagrote advertentie brengt de supermarkt de aanbieding onder de aandacht. ,,Een komkommer of 'n karbonaadje had ons wat meer voor de hand gelegen. Maar omdat er toch een millenniumpje voor de deur staat, leek 't ons een goed idee'', schrijft Albert Heijn. Tot 28 november kan de met een cd-rewriter en een dvd-speler uitgeruste computer worden besteld voor 3.249 gulden of 2.999 gulden en 750 airmiles.

,,Geen verkeerde aanbieding'', zegt Van der Lee. Maar volgens de directeur van Dunnet trekt de consument uiteindelijk toch aan het kortste eind. ,,De pc-koper stoot bij Albert Heijn zijn neus als het op service aankomt.'' Volgens Van der Lee zijn het vooral eerste gebruikers die in de supermarkt een computer kopen. ,,Juist deze klanten hebben ondersteuning nodig en die kan Albert Heijn niet bieden.'' Bij de serviceafdeling van Correct hebben zich volgens directeur De Jong al klanten gemeld die hun pc bij een supermarkt kochten. ,,Die mensen kopen daar niet voor de tweede keer een pc, want de kosten brengen wij uiteraard in rekening.''

Bij Albert Heijn mag je niet dezelfde service verwachten als bij de computerzaak, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. Wie onbekend is met de wereld van nullen en enen kan beter eerst bij een computerwinkel zijn licht opsteken, adviseert de bond zijn leden. De Consumentenbond is in principe niet tegen branchevreemde verkoop, maar stoort zich wel aan de ,,oneerlijk concurrentie''. Volgens de woordvoerder is er namelijk geen sprake van een `level playing field': ,,Albert Heijn mag wel computers verkopen, maar cd-verkoper Free Record Shop mag geen chocola in het assortiment opnemen.''

Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, wil niet reageren op de bezwaren van de Consumentenbond en Uneto. Een woordvoeder laat weten dat op de computers een jaar volledige garantie wordt gegeven. Bij pech of problemen dient de klant te bellen met de helpdesk van Fujitsu Siemens. Desnoods worden ongemakken on site, bij de klant thuis, verholpen. Waar de pc-bezitter na afloop van de garantietermijn terechtkan is nog niet bekend. Volgens een woordvoerder van Fujitsu Siemens zijn plannen daarvoor ,,nog in de maak''.

    • Arjen Ribbens