Kamer steunt Netelenbos

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) weigert opnieuw met de Nederlandse Spoorwegen te onderhandelen over een exclusief bod op de hogesnelheidslijn-zuid. Wat haar betreft kan de NS het contract hiervoor nu nog slechts in handen krijgen via een openbare aanbesteding.

De Tweede Kamer, die gistermiddag en vanmorgen spoeddebatten voerde over de kwestie, houdt overigens nog een slag om de arm. De PvdA wenst eerst opheldering over een aantal juridische aspecten van zo'n procedure alvorens zij het sein op groen zet. De PvdA heeft echter geen principiële bezwaren tegen een aanbesteding. Ook de VVD is er voor, zodat Netelenbos vermoedelijk ondanks hevig verzet van de oppositiepartijen op voldoende steun in het parlement kan rekenen. Ze zal de Kamer een brief sturen over de juridische aspecten en in het bijzonder over de vraag hoe andere landen met zulke contracten omgaan.

Gisterochtend had de NS al laten weten niets te zien in een tweetal voorstellen, die de minister het bedrijf eind vorige week had gedaan. Ook NS-topman Den Besten zei dan meer te voelen voor een openbare aanbesteding.

Netelenbos had de NS als eerste de mogelijkheid geboden een bod uit te brengen op het binnenlandse deel van de HSL-Zuid (treinen die deels van het nieuwe tracé gebruik maken, waarna ze langs conventioneel spoor over Nederland uitwaaieren.). Op het buitenlandse deel, doorgaande treinen naar Brussel en Parijs, had de minister de NS een ondergeschikte rol toegedacht.

De NS bracht daarop een bod uit, waarin ze toch op zowel het binnenlandse als het buitenlandse deel bood. Aangezien de Europese regels een onderhands bod op internationale lijnen niet toestaan, verklaarde Netelenbos het NS-bod niet ontvankelijk. Bovendien, zo beklemtoonde zij, was het bod ,,niet goed voor de reiziger en niet goed voor de Nederlandse belastingbetaler''.