INTERNET IN KAART

Het grootste en bekendste deel van het Internet, het world wide web, is tweedimensionaal: het bestaat uit platte pagina's met tekst en plaatjes. De makers van AlphaWorld zijn er in geslaagd een derde dimensie toe te voegen. Hun virtuele wereld zou je kunnen omschrijven als een uit de hand gelopen chatbox. In een normale chatbox communiceren gebruikers door in een chatvenstertje teksten te typen en die van anderen te lezen. In zo'n omgeving `ben' je niet meer dan de naam die voor de door jou getypte zinnen staat. En dus creëerde het Amerikaanse bedrijf Active Worlds AlphaWorld. Bezoekers van over de hele wereld kunnen deze fraaie driedimensionale wereld binnengaan, een `avatar' (virtueel lichaam) kiezen en vervolgens een eindje gaan wandelen, openbare ruimtes betreden of een praatje met iemand aanknopen. Het mooie is bovendien dat AlphaWorld door de bezoekers zelf wordt gebouwd – Active Worlds heeft slechts de context gecreëerd.

De `kolonisatie' van AlphaWorld gaat eigenlijk net zo als destijds die van Amerika. Je waagt de oversteek, reist rond, houdt je ogen goed open en kiest tenslotte een stukje grond om te bebouwen. In de buurt van andere bewoners of moederziel alleen, net wat je wilt. Maar net als in het prille Amerika is men in AlphaWorld hoofdzakelijk bekend met zijn eigen stukje omgeving. Niemand heeft zicht op het geheel, want AlphaWorld is immens.

Reden genoeg voor Greg Roelofs en Pieter van der Meulen, medewerkers van de Advanced Technology Group van het Philips Multimedia Center in Palo Alto om een zogenaamde `multi scale map' van AlphaWorld te ontwikkelen. Daarmee kun je stapsgewijs inzoomen op AlphaWorld, en als je de locatie van je keuze gevonden hebt teleporteer je jezelf er met een klik van de muis naartoe.

Active Worlds (www.activeworlds.com) en de Multi Scale Map van AlphaWorld (awmap.vevo.com). Dit is het slot van deze serie. (Tekst Rob Smit)

    • Rob Smit