Air Holland stopt vluchten na onrust piloten

Ook de laatste vliegactiviteiten van Air Holland zijn gisteren stilgezet. Onrust onder de piloten van de noodlijdende chartermaatschappij heeft ertoe geleid dat ook de twee toestellen die nog vlogen nu aan de grond blijven. Deze Boeings 757 vlogen in opdracht van Spanair tussen Noorwegen en de Canarische Eilanden. Spanair is een joint venture van een Spaanse reisorganisatie en de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS.

Nadat het hoofd van de vliegdienst van Air Holland eerder aangaf niet meer in te kunnen staan voor de veiligheid van de vluchten, belegden de bewindvoerders gisteren een vergadering met de ongeveer dertig 757-vliegers. Toen de bewindvoerder vroeg wie van hen het wél verantwoord vond om door te vliegen, staken slechts drie piloten de hand op.

Alle andere vluchten van Air Holland zijn vorige week al overgenomen door Martinair en Transavia. Wegens de hoge schulden in het buitenland was het risico te groot dat de toestellen van Air Holland elders aan de ketting zouden worden gelegd.

Tijdens een bijeenkomst vanochtend werd het personeel ingelicht over de stand van zaken. De bewindvoerders zijn nog in gesprek met potentiële kopers en hopen op een doorstart met twee of drie toestellen. Vakbondsleider M. Lander van de Vereniging van Cabinepersoneel spreekt van ,,een hoog sprookjesgehalte''.

Afgelopen weken haakten meerdere geïnteresseerde partijen af, waaronder Schreiner en ATP. Ze zouden te weinig tijd hebben gehad om de financiële situatie van Air Holland goed te bestuderen. Ook gingen de contractuele verplichtingen, zoals de leasecontracten voor de vliegtuigen, de macht van het bedrijf te boven. Een van haar zeven toestellen is intussen terug bij de leasemaatschappij.

Een groot deel van het personeel van Air Holland is inmiddels in gesprek met de concurrenten Martinair en Transavia over een baan, en met buitenlandse werkgevers. Volgens betrokkenen zou het personeel zelf op zoek zijn gegaan naar een zekerder betrekking.