Frisse strijd in de kinderkamer

Vijf jongens en twee meisjes. Vijf meisjes en twee jongens. Drie meisjes en vier jongens. Wacht, vier meisjes en drie jongens!

Producer Simon Fuller (39) heeft niet lang stilgezeten toen hij door de meisjeskracht van zijn miljoenensucces Spice Girls november 1997 aan de dijk werd gezet. Voor het einde van het jaar had hij de eerste kandidaat al getekend voor wat zijn echte grote multimedia doorbraak moet worden: S Club 7. Vier babes en drie hunks, zodat iedereen wat te dromen heeft. De slogan `girl power' is afgezwakt tot `iedereen is een iemand' en `wees lief voor dieren', leuke pasjes, frisse koppies, frisse muziek.

Anders dan bij de Spice Girls – Fuller moet geschrokken zijn van de flop van de Spice-speelfilm – is in het marketingconcept van S Club 7 vanaf het begin met acteren rekening gehouden. Voor de introductie bij de jeugdige doelgroep is een komische televisieserie gemaakt. Zo zijn platenmaatschappij Polydor, tv-producent GMG Endemol Entertainment en de BBC er samen met Fuller in geslaagd de groep deze zomer tot een groot succes te maken. De serie Miami 7 was in Engeland het best bekeken jeugdprogramma, het singletje `Bring it all back' kwam binnen op de eerste plaats van de Top 40, het album stond tot deze week in de top tien en de S Club 7 concurreert succesvol met o.a. B*Witched, Britney Spears, Steps en Backstreet Boys om een plaatsje aan de muur van de kinderkamer. Nieuwe hits en een tweede reeks tv-programma's staan op de rol.

Tot zo ver alles volgens plan. Volgende stap: het veroveren van de wereld.

De televisieserie is verkocht aan de Italiaanse RAI 1, de Vlaamse VTM, het Portugese RTP, het Zuid-Afrikaanse M Net/KTV, het Poolse Channel 1, het Noorse TV2, het Nieuw-Zeelandse TVNZ, het Duitse Viva, om er een paar te noemen. In Amerika is de campagne vorige week begonnen op het Fox Family Channel. Simon Fuller zei in een toelichting voor Amerikaanse kranten dat het juist gunstig is dat dit jonge maar niet overal beschikbare kabelnet het uitzendt. Zo krijgt S Club 7 de kans `organisch' de harten van de jeugd te veroveren.

Zondag om 13.00 uur is Nederland aan de beurt.

RTL4 zendt dan de eerste aflevering van Miami 7 uit. Op 10 januari verschijnt de single `Bring it all back'. In februari komt het album hier uit.

Het goede nieuws van de lancering was al enige tijd bekend bij platenmaatschappij Universal. Via www.universalmusic.nl worden alvast twee mensen gezocht die de fanclub willen opzetten en leiden, ,,uiteraard in nauw overleg met ons''. Ze krijgen de verantwoordlijkheid voor de `informatiestroom' naar de fans. ,,De middelen hiervoor zijn uiteraard via ons beschikbaar. Jouw inspraak en ideeën zijn belangrijk m.b.t. de speciale Sclub7 Internetsite.'' Verder schrijft Universal dat de werving van fans zal plaatsvinden via een groot jongerenmagazine (Hitkrant), RTL4, tv-spotjes op TMF en Internet. Het gaat om onbetaald werk, maar `jouw inzet en bezieling' zal passend beloond worden met ,,cd's, concertkaartjes, t-shirts, enz. enz. Join The SClub!!!!''

Aan www.sclub.nl wordt nog gewerkt. De Engelstalige site (www.sclub.com) maakt iets duidelijk over de club-gedachte. Fuller wil het interactieve karakter van het medium benutten om van de fans een gemeenschap te maken. De website ziet er uitstekend uit, maar een belangrijk deel is voor ouderen en andere buitenstaanders afgesloten.

Of het Fuller, Endemol, BBC Worldwide, RTL en de anderen gaat lukken het Engelse succes elders te kopiëren zal blijken. Nogmaals 1,5 miljard gulden uit de jeugdmarkt halen zoals de Spice Girls is een zware opgaaf, maar deze zeven jongeren (tussen de 17 en 22 jaar, licht gemêleerd en met één zwarte jongen) zien er goed afgericht en succesbestendig uit. Daar zijn ze dan ook op geselecteerd. Uit duizenden kinderen heeft Fuller zijn keuze gemaakt. Hij had eenvoudig de knapsten kunnen nemen, maar hij wilde dat ze er echt uitzagen en minstens één talent hadden. Je moet er in kunnen geloven. Te lelijk was volgens hem ook niks met al die foto's in al die blaadjes.

Jon, Jo, Hannah, Paul, Bradley, Rachel en Tina. In de televisieserie Miami 7 gaan ze naar Florida om er te werken in een hotel. Niet als zanggroepje, zoals ze denken, maar als huishoudelijk personeel. Toch slagen ze er elke aflevering in een liedje te zingen en na dertien weken heb je zo een hele cd vol. Het als begintune gebruikte singeltje `Bring it all back' kun je tegen die tijd wel dromen, want dat hecht zich na een keer of twee al genadeloos in je muziekgeheugen.

Miami 7, zondag, RTL4, 13.00-13.30u.

    • Dirk Limburg