Jim Beard

Galeriehouders zijn middenstanders. In hun poging kunst te verkopen, tonen ze met een bepaalde regelmaat kunstenaars uit hun stal in een strakke, witgeschilderde ruimte. Een vast concept op een vast adres, waarbij ze zich niet van de wijs laten brengen door de populaire tendens in de kunstwereld om ook tentoonstellingen buiten de deur te maken. Zoals `Panorama 2000', een initiatief van het Centraal Museum rond de Dom in Utrecht, of een kleinschaliger kunstproject als `Tales of the Tip' van Stichting Fundament op een vuilstortplaats in Breda.

De Jim Beard Gallery is een uitzondering. In vervolg op het dakloze intitiatief `Hit & Run' (1993-97) - ééndagstentoonstellingen bij de mensen thuis - organiseert de in Amsterdam woonachtige kunstenaar Kimberley Lewis vanaf 1998 verkoopexposities onder de naam Jim Beard. Dit doet zij in samenwerking met kunsthistoricus Derk Bulthuis en artistiek/financieel adviseur Mark van Heesch.

Kenmerkend aan de galerie is de mobiliteit. Buiten het officiële kunstcircuit, in de relatieve anonimiteit van het alledaagse leven, verrijst ze op onverwachte lokaties en bedient daarbij meer zintuigen dan het gezicht alleen. Zo was er vorig jaar in het twee verdiepingen tellende 17de eeuwse herenhuis van een Amsterdamse kunstverzamelaar een weekendexpositie. Op de druk bezochte, hippe artparty waarbij ook een deejay niet ontbrak, floreerden de geëxposeerde kunstwerken naast de al aanwezige geschilderde zeegezichten en V.O.C.-schepen (Haagse School) aan de wanden. Vijftien kunstenaars deden mee, onder wie Rob Jongbloed, Agata Zwierzynska en Claudie de Cleen.

Een recenter voorbeeld is de `The 1st World Wide Chinese Restaurant Art Show', een groepsexpositie die twee maanden geleden plaats vond in het Lotus Restaurant op de Amsterdamse Wallen. Bij binnenkomst sproeide de polyester fontein van Arjan Lancel je tegemoet, en op de aan de kant geschoven eettafels stonden de in brons, staal of aluminium afgegoten beeldjes van Theo Schepens. Geconfronteerd met de rood verlichte, traditionele inrichting, hielden de meeste kunstwerken zich wonderbaarlijk staande.

Lewis: ,,De Chinese eigenaar was zelf naar ons toegekomen of we zijn restaurant wilden gebruiken. Hij zag er wel geld in waarschijnlijk. In een leegstaande winkel in dezelfde straat organiseerden we al eerder `The Bad Art Show'. Dat ging over kunst met een slechte gedachte of gemaakt van slecht materiaal. Zelfs op straat stond het toen vol met mensen en de plaatselijke snackbar raakte door zijn voorraad bier heen.''

De groep kunstenaars waar Jim Beard mee werkt, bestaat uit een wisselende samenstelling en breidt zich steeds verder uit. Een uitdaging volgens Bulthuis: ,,Elke keer is het weer opnieuw een kwestie van combineren met de verschillende kunstenaars, waarbij de keuze wordt afgestemd op de lokatie.''

Van Heesch benadrukt hoe belangrijk het sociale aspect van de galerie is: ,,Onze shows moeten het kunstcircuit doorbreken. Ze moeten niet alleen aantrekkelijk zijn voor de underground of het grachtengordel-publiek maar ook voor intellectuelen en zakenmensen.'' Ze kiezen daarbij niet voor de specifieke ontmoetingsplekken van deze culturele subgroepen, maar voor laagdrempelige, enigszins bizarre lokaties zoals de karaokebar of boven een supermarkt. Van Heesch: ,,We streven naar een cross cultural mix.''

Dat het sociale vooral tot uitdrukking komt in feestjes heeft ook een financiële kant: omdat ze niet van de kunstverkoop kunnen bestaan zijn ze om quitte te draaien afhankelijk van de baropbrengst en/of entreegeld. Slechts sporadisch krijgen ze sponsor- of subsidiegeld, zoals nu voor een internationale groepsexpositie die op 26 november opent in New Delhi, India.

Terug in Nederland zullen ze halverwege december in een wasserette in de Amsterdamse Jordaan een tentoonstelling maken. Vanwege het spontane karakter van hun activiteiten is de precieze datum en plaats nog onduidelijk maar de wassalon spreekt Jim Beard tot de verbeelding: vóór de invoering van de euro kunnen oude guldens hier met kunst worden witgewassen. Galeriehouders zijn én blijven middenstanders.

Jim Beard Gallery, inl. per e-mail: jimbeard1@excite.com

    • Nathalie Faber