Internetpagina's slecht beveiligd

Het is slecht gesteld met de beveiliging van zakelijke Internetpagina's in Nederland. Ruim de helft van de bedrijven test de beveiliging van zijn eigen 'site' niet. Een kwart controleert hooguit een keer per jaar of de pagina is gekraakt of aangetast door een virus.

Volgens onderzoeksbureau KPMG, dat ruim tweehonderd grote bedrijven ondervroeg, zijn ondernemingen zich nauwelijks bewust van de risico's verbonden aan de aanwezigheid op Internet. ,,Ze beseffen niet hoe dynamisch die virtuele omgeving is'', merkt onderzoeker A. van Zanten op. ,,Niet alleen in positieve, maar ook in negatieve zin. De veiligheid staat voortdurend onder spanning.''

Bijna 80 procent van de ondervraagde bedrijven zegt vorig jaar al direct of indirect omzet te hebben gehaald uit het wereldwijde web. Veel van hen weten door gebrekkige controle vaak niet eens dat er een lek in hun systeem is ontstaan, laat staan dat ze weten waar ze terechtkunnen om dat gat weer te dichten. ,,Je moet eigenlijk voortdurend de vinger aan de pols houden'', aldus Van Zanten.

Bij slechte beveiliging loopt een onderneming volgens hem het risico dat een computerkraker de online bedrijfspagina verandert (zo werd bij BMW een keer een auto op zijn kop gezet) of zelfs geheel ontoegankelijk maakt. ,,Dat is zeker niet bevorderlijk voor het imago van zo'n bedrijf. De consument krijgt de indruk dat het dan wel bezig is met Internet, maar dat het daar niet echt betrouwbaar in is.''

De financiële sector komt het best uit het onderzoek. Van Zanten: ,,Die heeft van huis uit meer aandacht voor beveiliging dan andere sectoren.'' (ANP)