Schroeven

Naar aanleiding van het artikel over vastzittende schroeven (NRC Handelsblad, 28 oktober) heb ik nog een methode voor hopeloze gevallen.

Wanneer de boutkop (fiets en autosfeer) na veel moeite verwijderd is blijft het draadgedeelte soms achter. Er kan op die plaats dan geen nieuwe schroefbout geplaatst worden. Naar gelang het belang groter is (bv een draadeinde dat in een motorblok vastzit) is het de moeite waard de hier beschreven methode te proberen.

In het draaieind wordt (zo goed mogelijk in het midden) in de lengterichting een gat geboord. Voorbeeld: in een draaieind van M8 een gat van 5mm. In dit gat steek je een linkswringer. Een linkswringer is een stalen, beetje taps toelopende pen met een linkse zeer grove schroefdraad. Het ziet eruit als een kurkentrekker, aan de bovenkant zit een vierkantje geslepen. Over dat vierkantje plaats je een wringijzer.

Zoals gezegd steek je de tapse pen in het gat en terwijl je de pen (met behulp van het wringijzer) flink aandrukt naar beneden draai je naar links. De tapse linkswringer graaft zich vast in het geboorde gat en met wat geluk komt het draadeind eruit. Vanzelfsprekend is het van belang vóór het begin van deze behandeling, kruipolie of iets dergelijks toe te voegen.

Een linkswringer zit niet in elke gereedschapskist, bovendien heb je voor verschillende maten verschillende linkswringers nodig. Naar de gereedschapshandel dus.

    • Jan Buster