75 JAAR NCRV

,,Ik heb het idee dat de NCRV zich heel goed onderscheidt op de Nederlandse televisie'', zegt Sipke Dijkstra, eindredacteur gevarieerde programma's in het jubileumboek bij het 75-jarig bestaan van zijn omroep. ,,Mensen en wat mensen beweegt, daar gaat het bij ons om. Dat vraagt ook om heldere keuzes. Grote shows passen niet meer bij de NCRV. Natuurlijk mogen mensen vermaakt worden, maar dat kun je ook anders verpakken, kijk naar Taxi en Villa Felderhof. Wij nemen niemand in de maling. Wij brengen geen vermaak ten koste van anderen.''

Het zijn woorden die tot tegenspraak aanleiding geven, want werd er werkelijk in Taxi nooit iemand in de maling genomen? En hoe oprecht geïnteresseerd in de menselijke beweegredenen is Villa Felderhof eigenlijk?

Rik Felderhof is afkomstig uit een echt NCRV-gezin. Zijn vader Herman was in de jaren veertig, vijftig en zestig een fameus radioverslaggever, die steevast op Koninginnedag door de NCRV in Soestdijk werd gedetacheerd, alwaar hij moeiteloos zijn glanzende volzinnen debiteerde over de intensiteit van het oranjezonnetje, de folkloristische optochten langs het bordes en de robe van de vorstin. Felderhof junior begon ook bij de radio, maar was aangestoken door de nieuwe stijl van programma maken: weg met de statige reporter en diens formele vraaggesprekjes, op naar de echte mens uit de heffe des volks. Voortaan werden de vragen op fluistertoon gesteld en de antwoorden niet meer in de montage gladgestreken.

Zelf cijferde Rik Felderhof zich in die jaren goeddeels weg; hij zette de microfoon open en liet het verhaal komen. Maar uit dat radiowerk kwam van lieverlee de tv-versie De Stoel voort, en steeds vaker kwam ook de man met de hoed in beeld. Eerst nog min of meer per ongeluk, later steeds meer als opzettelijke stijlfiguur. En nu is hij zo nadrukkelijk aanwezig dat hij zelf een ster is geworden – minstens zo bekend als de Bekende Nederlanders uit de B- en C-sector die hij paait met de suggestie van vertrouwelijkheid. Hij toont zich nu ook ongevoelig voor kritiek: ,,Ik volg mijn eigen koers. Wie zichtbaar creatief is, is kwetsbaar.'' De kijkcijfers maken intussen dat de NCRV zich graag blijft richten naar Felderhof en wat Felderhof beweegt.

(Tekst Henk van Gelder, Foto NCRV)

    • Henk van Gelder