Onmogelijke liefde in absurdistisch toneelstuk

`Let niet op de details', zegt acteur Bart Klever, `we hebben weinig tijd.' Hij hijgt, want een lunchvoorstelling duurt maar een uur en in dat ene uur moet hij samen met Malou Gorter een koppel spelen dat veel heeft in te halen. Liefde.

Er waren eens een man en een vrouw die merkten dat zij elkaar graag zagen. Maar ze zaten al vast aan anderen, aan hun werk, aan verplichtingen links en rechts. Ze waren geen twintig meer. Ze waren veertig en ze hadden haast.

De gelieven in dit verhaaltje weten direct dat hun liefde onmogelijk is en dat verbindt hen, ondanks het leeftijdsverschil, met Romeo en Julia, die ook door de boze buitenwereld niet bij elkaar konden blijven. Buiten toetert een taxi: die moet de man naar zijn vrouw terugbrengen en naar zijn kinderen. Binnen doen de man en de vrouw net als kinderen spelletjes. Romeootje en Juliaatje natuurlijk, maar ook apin en aap, waarbij Klever de blauwe pruik van Gorter opzet en Gorter de bolle hoed van Klever.

Dolle pret en loodzware ernst gaan in Ten Liefde steeds samen, zoals het vlotte hedenlands steeds samengaat met plechtige archaïsmen en de vulgaire zwijmelmuziek met artistieke dissonanten. Violen kwijlen; saxofoons (Jan Kooper, getapet) zenden hartekreten de kosmos in; de spelers brullen als beesten. Een wodkafles gloeit op en is dan een romantische lantaarn; een arm verlaat een romp en groeit er toch weer aan; een batterij kale lampjes begint ineens te bloeden, drup, drup, in grote klodders rood.

Kitsch en kunst vormen een paar waarvan de heftigheid doet denken aan het expressionistisch-absurdistische dada-toneel van Alex d'Electrique. Het is dan ook Alex d'Electriques voorman Ko van den Bosch die voor de teksten zorgde. Ola Mafaalani, door Van den Bosch geschoold, voert een regie die ondanks Klevers verzoek om er niet op te letten oog voor het kleine heeft.

Pas als zij hem door haar kruis haalt krijgt de ruiker die de vrouw van de man heeft gekregen een geur. Een geur van afscheid en scheiding en niet van afscheiding. Dergelijke intimiteiten doen pijn en het is fijn om op klaarlichte dag een theater knock-out te verlaten.

Voorstelling: Ten Liefde, van Ko van den Bosch, door Bellevue Lunchtheater en Stichting Crescendo. Idee: Malou Gorter; regie: Ola Mafaalani; vorm: Marcus Azzini. Spel: Malou Gorter en Bart Klever. Gezien: 7 en 9/11 Theater Bellevue. T/m 28/11 aldaar, aanvang 12u30; tournee t/m 29/12. Inl. (020) 5305301.

    • Anneriek de Jong