Nieuwe veerdienst kampt met tegenslag

De fast ferry-dienst tussen Dordrecht, Ridderkerk en Rotterdam, die gisteren officieel is begonnen, kampt met tegenslag. De speciaal gebouwde fast ferry's mogen voorlopig maar op halve kracht varen, waardoor de reistijd 45 minuten in plaats van 25 minuten bedraagt.

Gisteren waren er maar weinig forensen die hun auto in Dordrecht of Ridderkerk parkeerden om per boot naar Rotterdam te gaan, waar de ferry afmeert aan de Willemskade naast de Erasmusbrug.

Afgemeerde schepen op de route via de Noord en Nieuwe Maas van Dordrecht via Ridderkerk naar Rotterdam ondervinden te veel hinder van de flinke golfslag die de ferry's veroorzaken als ze op topsnelheid varen. Zolang de nautische problemen – die bij proefvaarten eerder dit jaar niet bleken – niet zijn opgelost, moeten de ferry's op bepaalde plaatsen langzamer varen. Omdat de reis langer duurt, is ook het vaarschema aangepast. Er is nu één afvaart per uur vanuit Dordrecht in plaats van de twee afvaarten waarin oorspronkelijk was voorzien. De schepen stoppen onderweg in Ridderkerk, waar een gratis parkeerterrein is met plaats voor 150 auto's van ferrypassagiers.

De nieuwe verbinding, die vorige week door minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) werd geopend, is bovendien gehandicapt doordat een van de twee schepen wegens technische problemen niet kan worden ingezet. In plaats daarvan wordt gevaren met een voormalige Russische draagvleugelboot, de `Flying Dutchman', die 's zomers rondvaarten maakt in de Rotterdamse haven.

Vorige week hebben een kleine tienduizend mensen gratis een tocht gemaakt met de fast ferry's die `Piet Hein' en `Witte de With' zijn gedoopt. Het maximum aantal passagiers op een overtocht Dordrecht-Rotterdam bedroeg gisteren slechts 27, aldus directeur M.L.V. Sprenger van Fastferry bv in Dordrecht. ,,Dat valt tegen, maar we hebben in onze commerciële opzet rekening gehouden met een langzame start'', aldus Sprengers. Een retourtje Dordrecht-Rotterdam kost 10,35 gulden en een enkele reis 6,25 gulden. De tarieven zijn vrijwel gelijk aan de prijzen voor andere vormen van openbaar vervoer tussen Dordrecht en Rotterdam.