Etiquette

Met instemming heb ik gelezen dat er een nieuwe en herziene druk van het bekende boek `Hoe hoort het eigenlijk?' is uitgekomen. Ik raad vele Nederlanders aan om dit boek eens goed te bestuderen – dit kan voor velen geen kwaad zoals ik heb geconstateerd tijdens mijn recente verblijf in het vaderland. Ik zie mezelf niet als een `angry old man' maar een aantal moderne verschijnselen treffen mij als bijzonder storend.

Onder andere de juffrouws in supermarkten, meestal onder de 20, die oudere klanten begroeten met een quasi-joviaal `hallo' (vaak uitgesproken met een onesthetische dikke L) net alsof deze wichten in dezelfde klas met je hebben gezeten. Of de zogenoemde marktonderzoekorganisaties die je 's avonds – onder het eten nog wel – plegen te bellen om onder allerlei doorzichtige voorwendsels min of meer intieme vragen te stellen. Heeft niemand deze welig tierende telemarketorganisaties die onder valse vlag varen - ooit aan het verstand gebracht dat het onbehoorlijk is de mensen op zulke grove manier te storen.

Kijkt KPN Telecom alleen maar naar de centen en is het nooit bij hen opgekomen maatregelen tegen deze telemarketeers te nemen, wegens oneigelijk gebruik van het net?

    • Ab Coerant