Dutch treat

`Ga op de Nederlandse toer' roept het Engelse blad Wallpaper zijn lezers in de eetrubriek toe. Wallpaper is een lifestyle-blad met groot internationaal gezag bij trendsetters. Het is zo'n blad dat de vraag oproept waarom je ervoor moet betalen. Het weegt bijna anderhalve kilo, voornamelijk door de talloze advertenties voor dure schoenen, geavanceerde horloges, chique jurken en modieuze tassen.

Lady Thatcher mag dan wel zeggen dat alle ellende van het continent komt, maar de redactie van Wallpaper heeft in de Nederlandse keuken toch iets begeerlijks ontdekt. Zou er dan eindelijk een gerecht van Nederlandse bodem tot het internationale eetcultuurgoed gaan behoren? Andere naties met een bescheiden gastronomische reputatie gingen ons voor. Zweden heeft de gravad lax bijgedragen, Portugal de kip piri-piri en Zwitserland de kaasfondue. Nederland had wel gerespecteerde producten als haring, garnalen, kaas, asperges en lamsvlees, maar een gerecht heeft nooit tot de internationale gastronomische top mogen doordringen. De sauce Hollandaise heeft helaas niets met Nederland te maken. En onze nationale specialiteiten als erwtensoep en bitterballen tref je op honderd meter buiten de landsgrenzen al niet meer aan. Het zijn in de ogen van de buitenlanders toch vooral rariteiten waar alleen de culinaire durfal zich aan waagt.

Een paginagrote foto onthult welke triomf van Nederlandse kookkunst volgens Wallpaper aan het begin van een internationale opmars staat. De witte boterham met chocoladehagelslag! `Sweetmanna' luidt de aanprijzing. `Neem een snee pretentieloos witbrood met een knapperig korstje en doe er iets wilds mee ... strooi er wat luxueuze chocolate hagelslag op' staat in het recept.

Venz verheugd en de broodversierders bij De Ruyter maken een dansje. De aandelen stijgen. Beleg blijkt een belegging. Voor de Nederlandse consumenten worden dagelijks tweehonderdduizend pakjes geproduceerd, hoeveel moeten dat er wel niet zijn als de internationale markt openbreekt.

De hagelhype zat in de lucht. De VPRO-gids publiceerde de vorige week de Grote Hagelslagtest, Willem Wever liet op de televisie zien hoe hagelslag wordt gemaakt en NRC Handelsblad deed het marketingconcept achter het zoete broodbeleg uit de doeken.

De laatste jaren versjiekt het aanbod. Alleen al aan de verpakkingen is te zien dat de hagelslagafzet niet langer puur op het kinderpubliek is gericht. De tijd is voorbij dat een man in de bedrijfskantine besmuikt witte boterhammen met hagelslag moest eten, omdat hij dat aan de ontbijttafel van zijn vrouw niet mocht. Als volwassene thuis chocoladehagelslag eten mag tegenwoordig, althans in het weekend.

Zo zijn er nu de prestigieuze Originals van De Ruyter in extra puur, wit en mokka royal. Nog maar heel kort liggen in de winkelschappen chocosnippers van origine-cacao uit Ivoorkust, Brazilië en Maleisië. Zoiets als de cépage, wijn van één druivensoort, een idee dat eerder door de koffiebranders is overgenomen. Op de verpakkingen van de chocosnippers staan smaaktyperingen als `robuust en krachtig'.

De fabrikanten zijn er klaar voor. Al moeten ze bij Wallpaper nog wel wat van beleggen leren, wil de hagelslagindustrie er echt garen bij spinnen. De boterham op de foto is uiterst zuinig behageld. Het aantal korrels is te tellen. Het zijn er 172, dat is met recht een Dutch treat. Nu is de boterham in een opmerkelijke verticale positie afgebeeld, dus misschien zijn er wat korrels afgevallen.

In een pakje hagelslag zitten 40.000 korrels, meldde het artikel in NRC Handelsblad. Gezonde achterdocht en overdreven ijver brachten me ertoe het aantal te controleren. Het kostte wat tijd, maar de uitkomst rechtvaardigt een extra uitzending van Kassa! Mijn pakje Venz puur van 400 gram met code 13-08-00V bevatte slechts 22.000 korrels. Daar kan zo'n Londense yup evengoed nog 128 boterhammen mee beleggen.

En misschien moet De Ruyter wat aan het buitenlandse dealernet doen. Wallpaper noemt als enig verkoopadres Schiphol Airport. Dat wordt een drukte van belang op de luchthaven. Bijdetijdse mannen op Hugo Boss schoenen met een Concord horloge om en trendgevoelige vrouwen in creaties van Gianfranco Ferré met een Ralph Lauren tasje in de hand schuimen de kiosken af op zoek naar `heegulslek'.

    • Joep Habets