Vonnis Zestienhoven leidt tot méér nachtvluchten

De rechter heeft een verbod op nachtvluchten op Rotterdam Airport afgewezen. De gevolgen kunnen groot zijn.

Nachtvluchten op Rotterdam Airport blijven wellicht tot 2002 mogelijk, omdat de rechter gisteren het besluit om nachtelijke vliegverkeer op Rotterdam Airport tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends te verbieden als onrechtmatig heeft afgewezen. Dit heeft een woordvoerder van de gemeente Rotterdam bevestigd.

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) besloot eerder dit jaar dat een dergelijk nachtvliegverbod op Rotterdam Airport per 1 november zou ingaan. De chartermaatschappij Transavia Airlines vocht dit besluit aan voor de Haarlemse rechtbank en werd in het gelijk gesteld.

De president van de rechtbank bepaalde dat de minister geen nachtvluchtregime mag instellen zolang er geen zogenoemde aanwijzing voor de luchthaven is getroffen. Volgens de woordvoerder van de Rotterdamse wethouder Simons (economische zaken) kan het tot 2002 duren voordat deze aanwijzing wordt afgekondigd.

De Haarlemse rechter had geen bezwaar tegen het al enige jaren geldende beleid om lawaaiige vliegtuigen op de Rotterdamse luchthaven te weren. Instelling van een nachtvluchtregime mag volgens de rechter alleen als er een aanwijzing ingevolge de Luchtvaartwet is afgekondigd. Daarin is voorzien dat een zonering met normen over toelaatbare geluidshinder wordt bepaald.

Vorig jaar waren de gemeente Rotterdam en Schiphol als exploitant van Rotterdam Airport overeen gekomen om tot die tijd Rotterdam Airport als zakenluchthaven te bestemmen. Om de geluidshinder voor omwonenden te beperken, werd afgesproken dat tussen elf en zeven uur geen vliegtuigen zouden mogen landen of starten. Minister Netelenbos en haar collega Pronk (VROM) stemden in met deze afspraak.

Netelenbos kondigde in juli aan dat de nachtvliegverbod op 5 augustus zou ingaan. Na protesten van onder meer Transavia werd de ingangsdatum naar 1 november verschoven. Transavia voert dit winterseizoen vanaf Rotterdam Airport lijnvluchten uit naar Zuideuropese bestemmingen. Twee vluchten per week vanuit Zuid-Europa komen na 23 uur in Rotterdam aan, een om middernacht en een om kwart voor een 's nachts.

Rotterdam Airport zal een beroep doen op Transavia en andere maatschappijen om nachtvluchten zoveel mogelijk te beperken, aldus een woordvoerder. Transavia, gespecialiseerd in toeristenvervoer, moet in december de zogenoemde slots voor aankomst en vertrek voor de Zuideuropese vakantiebestemmingen in het komend zomerseizoen inkopen. Nu het Rotterdamse nachtvluchtregime is afgewezen, kan de onderneming zijn vertrek- en aankomsttijden in Rotterdam aanpassen aan de mogelijkheden op de overbelaste Zuideuropese luchthavens.

De uitspraak van de rechter heeft mogelijk nog verder gaande gevolgen. Ook sommige ondernemingen die zakelijke reizigers vervoeren, willen hun toestellen, op verzoek van hun klanten, vroeger dan zeven uur 's ochtends laten vertrekken. Twee kleine luchtvervoerders die pakjes transporteren, hebben onlangs van minister Netelenbos toestemming gekregen bij uitzondering in de `nachtelijke randuren' op Rotterdam Airport te landen.