Oud geleerd

Vergeet de jeugd, bejaarden hebben de toekomst. Dat heeft optiekketen Hans Anders beter bekeken dan de Nederlandse Spoorwegen, om maar een voorbeeld te noemen. Eerst de loketten dicht, dan toch weer niet allemaal, dan een ruzie met de directeur reizigers – dat creëert geen warme ambiance voor de oudere passagier die liever zijn kaartje aan het loket koopt.

Hans Anders heeft dat beter in de gaten. Prijsbreker worden op de markt voor gehoortoestellen, dat is nog eens goed nieuws voor de babyboomers die op hun lange mars door de instituten over een paar jaar ook Huize Avondrood kunnen gaan democratiseren.

De synergie tussen brillen en hoortoestellen is groot. Overlappende doelgroepen, one-stop-shopping en een onconventioneel sterk merk, dat moet oudere jongeren aanspreken. Hans Anders heeft, ook heel slim, het publiek al voorbereid. De reclamevader die met zijn 65-plus-zoon een bril gaat uitzoeken komt nu in een heel ander daglicht te staan. En u krijgt nog een leuke korting als u er direct twee koopt, zegt de verkoper. Wablief?

De vraag is natuurlijk: wat wil Hans Anders nog meer? Steeds nieuwe producten toevoegen gaat traag. Een grote sprong voorwaarts? Opeenvolgende kabinetten worstelen met dure geneesmiddelen. Hier ligt de oplossing: Anders heeft de klandizie en de `laagdrempelige inlooppunten'. Als híj de grote farmaconcerns niet klein krijgt, wie anders?

    • Menno Tamminga