KOOL MET GEMBER EN WORTEL

Vraag mensen waar ze aan denken als u kool zegt en de meesten zullen wittekool, groenekool, rodekool of boerenkool noemen. Toch is de `Brassica' familie zeer uitgebreid en u zou bijna iedere week van het jaar een andere koolsoort kunnen eten als ze bij u in de buurt verkrijgbaar waren. Vraag iets verder te denken en u hoort wellicht bloemkool, savooienkool en spitskool. Maar ook Chinese kool waaronder paksoi, gai choy en amsoi vallen, behoren tot de `familie'. En natuurlijk ook broccoli en spruitjes. Wie zou er eigenlijk aan radijs, raketsla, of mierikswortel denken? Allemaal lekker en gezond. Hieronder recepten voor twee bekende familieleden.

Rodekool met gember en balsamico: Verhit de boter met de olie in een grote koekenpan. Fruit er de ui in circa 5 minuten gaar in. Schep er de kool en gember door en laat onder af en toe omscheppen ca. 10 min. bakken. Draai het vuur lager, giet er de wijn bij en laat 10 min. onafgedekt koken tot de wijn bijna verdampt is. Schep af en toe om. Draai het vuur laag, leg het deksel op de pan en laat nog 10 min. zachtjes koken. Schep er de suiker door en breng op smaak met zout en peper. Schep het koolmengsel over in een kom, dek die af en zet hem een nacht in de koelkast. Verhit de kool de volgende dag in een ruime pan op een middelhoog vuur, waarbij u af en toe omschept. Schep er de azijn door. Proef en breng op smaak met zout en peper. Spitskool met wortel: Verhit de boter en olie in een grote koekenpan op een middelhoog vuur. Fruit er de ui in ca. 5 minuten gaar in. Schep er de kool, wortel, het zout, komijnzaad en water door. Leg het deksel op de pan en laat in ca. 10 min. gaar koken, waarbij u af en toe omschept. Maal er royaal peper over.

    • Kim Maclean