Koersval bij Unilever na tegenvallers

De koers van voedings- en wasmiddelenconcern Unilever is vanochtend op de Amsterdamse beurs fors gedaald na bekendmaking van tegenvallende cijfers over het derde kwartaal.

Aan het begin van de middag was de koersval ongeveer 10 procent. De nettowinst van Unilever, producent van onder meer Omo-wasmiddel, Magnum-ijsjes en Axe-deodorant, daalde 16 procent tot 1,86 miljard gulden op een omzet van 23,2 miljard gulden. De vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar valt nadelig uit door een boekwinst in 1998 van 800 miljoen gulden op de verkoop van een plantveredelingsbedrijf. Het bedrijfsresultaat zonder die bijzondere posten steeg met 3 procent.

De winst per aandeel van 0,80 euro was fors lager dan de gemiddelde voorspelling van Nederlandse analisten, die hadden gehoopt op een sterkere stijging van de omzet en de winstmarge dan Unilever realiseerde. Zowel de omzetgroei als de volumegroei was dit kwartaal 2 procent, terwijl de marge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) toenam van 13,1 tot 13,2 procent.

Daarnaast moest Unilever dit kwartaal een forse tegenvaller incasseren in Latijns Amerika. ,,Unilever had 2-0 moeten maken, maar staat met 1-0 achter'', zegt analist Gerard Rijk van ING Barings. Vooral op het gebied van wasmiddelen is Unilever oppermachtig in Latijns Amerika, met in Brazilië een marktaandeel van boven de 75 procent. Dit kwartaal heeft Unilever de marketing-uitgaven fors moeten verhogen om zich te verdedigen tegen een aanval van Procter & Gamble. De Amerikaanse concurrent kocht twee jaar geleden een lokaal merk in Brazilië en heeft kennelijk de financiële crisis in het continent aangegrepen om een prijzenoorlog te beginnen. Die kan enige tijd duren.

Voornamelijk door de extra uitgaven in Latijns Amerika daalde de bedrijfswinst van Unilever in de categorie `huishoudelijke verzorging' met 27 procent van 604 tot 442 miljoen gulden. Voor het gehele assortiment daalde het afzetvolume in Latijns Amerika met 1,5 procent.

Tegenover de problemen in Latijns Amerika stonden mooie groeicijfers in Azië, dat zich herstelt van de financiële crisis. Daar steeg het volume (gemeten in aantallen ijsjes en tubes tandpasta) met 8,5 procent. In West-Europa nam het volume toe met 3 procent, vooral door een mooi ijsseizoen. Voor geheel Europa steeg het volume met 1 procent, door wegvallende groei in Rusland en de rest van Oost-Europa.