Gergjev laat de liefde branden in `Die Walküre'

Tijdens het Gergjev-festival van krap twee maanden geleden boog Valery Gergjev zich met zijn Kirov Opera over Wagners Parsifal, gisteravond zette hij zijn Wagner-werk voort met het Rotterdams Philharmonisch Orkest in een concertante uitvoering van de eerste akte van Die Walküre. De Parsifal trok in Rotterdam lang geen volle zaal, bij Die Walküre bleek ook het Amsterdamse Concertgebouw lang niet uitverkocht. Wanneer een dirigent met het vuur en het meesterschap van Gergjev Wagners Die Walküre al voor de intrede van de vliegende Walhalla-gezusters vleugels geeft, is dat verwonderlijk.

Gergjev zette de storm die aan het begin van Die Walküre woedt als opmaat voor de incestueuze liefdesnacht van de tweeling Siegmund en Sieglinde neer met een apocalyptisch temperament. Anders dan het orkest van de Kirov Opera, is het Rotterdams Philharmonisch Orkest sinds het aandeel in de Amsterdamse Ring ten volle gewend en gewaagd aan Wagners meeslepende klanktornado's, zodat Gergjevs visie op Die Walküre juist zo bevredigde als de gedoseerde energie die hij voor de pauze losliet op Schumanns Vierde symfonie deed hopen.

Gergjevs Wagner is een aardse Wagner, een Wagner waarin liefde brandt met herkenbare menselijkheid en kracht overdondert. Hij bouwde de handeling op zonder effectbejag, zodat de eerste akte vervoerde van de beginstorm tot aan de zwoele lentebries die het nachtelijk tête-à-tête tussen broer en zus begeleidde.

Tenor John Keyes, die de rol van Siegmund ook zong tijdens de productie van Die Walküre bij De Nederlandse Opera, is stemtechnisch gewaagd aan zijn rol, en zijn geluid smolt welluidend samen met het waterklare timbre van sopraan Angela Denoke. Haar mogelijkheden lijken technisch wellicht beter geschikt voor minder zwaar repertoire, maar de passie waarmee zij Sieglinde hier stem gaf, vormde het hoogtepunt in de vocale cast. Slechts de expressie van de draagkrachtige bas Fyodor Koeznetsov (Hunding) liet iets aan kleur te wensen over in het vocale aandeel van deze Walküre.

De enige werkelijke teleurstelling schuilde in het feit dat Gergjev zijn visie moest beperken tot de eerste akte van het epos. Het boek werd gesloten terwijl het verhaal nog lang niet uit was. Gergjev is ook in Wagner een interpreet die met de accenten en de uithalen van zijn verteltrant steeds naar meer doet verlangen.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergjev m.m.v. Angela Denoke, John Keyes en Fyodor Koeznetsov. R. Wagner, Die Walküre (eerste akte), R. Schumann, Vierde Symfonie. Gehoord: 4/11 Concertgebouw, Amsterdam. Herh: 6/11 De Doelen, Rotterdam.

    • Mischa Spel