Megafusie in Amerikaanse farmacie

Warner-Lambert en American Home Products (AHP) gaan fuseren tot het op één na grootste farmacieconcern ter wereld. Samen hebben ze een omzet van 55 miljard gulden en een beurswaarde van meer dan 300 miljard gulden. Dat hebben beide bedrijven gisteren bekendgemaakt.

De in Nederland geboren Lodewijk de Vink (54 jaar), die meteen na zijn studie op Nijenrode naar de Verenigde Staten vertrok, krijgt over anderhalf jaar de leiding van AmericanWarner, zoals de nieuwe combinatie gaat heten. De Vink, nu topman van Warner-Lambert, volgt dan John Stafford van AHP op als voorzitter van de raad van bestuur.

Het samengaan van AHP en Warner-Lambert is de grootste fusie in de farmacie ooit en wordt beschouwd als een mogelijke katalysator voor een nieuw consolidatieproces in deze gefragmenteerde sector. Farmacieconcerns zoeken samenwerking om de steeds duurdere ontwikkelingskosten voor nieuwe medicijnen te kunnen bekostigen. De afgelopen jaren fuseerden bijvoorbeeld het Zweedse Astra met het Britse Zeneca, Glaxo met Wellcome en Ciba Geigy met Sandoz tot Novartis. AmericanWarner hoeft in omzet nu alleen Merck voor te laten gaan, maar nog steeds hebben de grootste zeven concerns ieder een marktaandeel van tussen de 4 en 5 procent. De aankondiging kwam als een verrassing. Van AHP was het bekend dat het bedrijf op zoek was naar een partner.

Vorig jaar mislukten besprekingen van AHP over een fusie met Monsanto en SmithKlineBeecham. Maar Warner-Lambert, dat de afgelopen jaren sterk in waarde is gestegen door twee buitengewoon succesvolle medicijnen, leek een strategie te volgen van kleinere overnames om de pijplijn met nieuwe producten te vullen. Vorig jaar nam het bijvoorbeeld het Amerikaanse bio-technologiebedijf Agouron over voor ruim 4 miljard gulden.

De aandeelhouders van AHP en Warner-Lambert krijgen ieder ongeveer 50 procent in de nieuwe onderneming, die in het tweede kwartaal van volgend jaar moet ontstaan. Bij beide bedrijven werken 94.000 mensen.

De twee concerns verwachten dat de nieuwe combinatie een sterkere winststijging zal boeken dan de twee afzonderlijk. Er is een kostenbesparing voorzien van 1,2 miljard dollar per jaar vanaf het derde jaar.