Citroën stopt met filmsponsoring

Autofabrikant Citroën trekt zich terug als sponsor van de Nederlandse filmindustrie. Het bedrijf bood sinds 1994 financiële ondersteuning aan onder andere het International Filmfestival Rotterdam, Het Nederlands Filmfestival in Utrecht en kleinere filmproducties.

Op last van het hoofdkantoor van Citroën in Parijs wordt de sponsoring aan het eind van dit jaar stopgezet. ,,Het is alsof ik een goede vriend buiten de deur zet'', aldus woordvoerder E. Verhaest. Volgens de zegsman wil het hoofdkantoor de promotie van het automerk voortaan centraal gaan regelen.

De organisatie van het International Filmfestival Rotterdam kreeg enkele weken geleden al van Citroën te horen dat de sponsoring werd stopgezet. Citroën leverde jaarlijks een bedrag van 100.000 gulden en twintig auto's aan het festival, dat ook een naar het automerk vernoemde publieksprijs kende. Het festival, dat over drie maanden van start gaat, zoekt momenteel naar een nieuwe geldschieter. (ANP)