Aanval op Railtrack

De jongste winstcijfers van Railtrack, de geprivatiseerde eigenaar van de Britse spoorrails en seinpalen, hebben geleid tot ernstige kritiek van consumentengroepen die eisen dat het bedrijf minder geld uitkeert aan aandeelhouders en meer investeert in de veiligheid van de spoorwegen.

Vandaag, een maand na de treinbotsing bij het Londense station Paddington, maakte Railtrack een recordwinst over het afgelopen halfjaar bekend, van 236 miljoen pond (ruim 800 miljoen gulden), of bijna 1,3 miljoen pond per dag. Het ongeluk, dat gisteren zijn 31ste dode eiste, werd veroorzaakt doordat een van de betrokken treinen een rood sein negeerde. Railtrack zou geen actie hebben ondernomen na een reeks eerdere incidenten bij hetzelfde sein. Het bedrijf heeft ook de invoering van veiligheidssytemen afgewezen omdat die te duur zouden zijn.

,,Een recordwinst maken terwijl je faalt bij de openbare dienstverlening is gewoon verkeerd'', aldus Jonathan Bray, directeur van de actiegroep Save Our Railways. Railtrack-directeur Corbett zei dat zijn bedrijf dit jaar tweemaal zoveel investeert ,,als in enig ander jaar het afgelopen decennium''. Toch noemde hij het huidige tienjarenplan ter waarde van 27 miljard pond ,,ontoereikend''.