Neergestorte 767 had technisch probleem

De zondag neergestorte Egyptische Boeing 767 had problemen met de stuwkrachtomkeerder van beide vliegtuigmotoren. Een van de bemanningsleden had dit kort voor de start in Los Angeles naar New York gemeld, zo hebben Amerikaanse televisiezenders gisteren bericht.

De stuwkrachtomkeerder treedt normaliter in werking bij de landing en dient als rem. Het toestel van EgyptAir stortte kort na het opstijgen uit New York neer. Alle 217 inzittenden kwamen om.

In mei 1991 verongelukte een Boeing 767 van Lauda Air boven Thailand toen een van de stuwkrachtomkeerders in werking trad bij het klimmen. Dit toestel was op dezelfde assemblagelijn gebouwd als het Egyptische vliegtuig. Het toestel van Lauda droeg het serienummer 282, dat van Egypt Air 283.

De vice-president van EgyptAir, Mohammed Shahin, zei vandaag dat een stuwkrachtomkeerder was uitgezet voordat het toestel zondag uit Kairo naar Los Angeles vertrok. Hij sprak van een technische maatregel die geen enkel gevaar oplevert en die door Boeing en de Amerikaanse luchtvaartinspectie, de FAA, is goedgekeurd.

Gisteren werd ook bekend dat de FAA in september en oktober onderzoek en aanpassingen heeft bevolen aan de stuwkrachtomkeerder van de motoren van de Boeing 767. De FAA wilde via onderzoek vermijden dat de koppeling begint te werken tijdens de vlucht, wat de beheersbaarheid van het bewuste toestel aanzienlijk vermindert. De aanbevelingen hadden echter geen grote urgentie. De FAA gaf de luchtvaartmaatschappijen twee tot vier jaar tijd voor maatregelen. (AP, AFP)