Hoop op voortzetting van Air Holland

Directie en bewindvoerders van Air Holland vertrouwen erop dat de bedrijfsvoering van de chartermaatschappij wordt voortgezet. De directie deelde gisteren mee uitstel van betaling te hebben aangevraagd om te voorkomen dat het bedrijf nog meer verlies boekt. Als een van de bewindvoerders is M. Pannevis aangesteld, die ook betrokken was bij de doorstart van Air Holland in 1991.

Volgens Pannevis zouden bedrijven die eerder interesse toonden voor de overname van Air Holland en vervolgens afhaakten, mogelijk opnieuw interesse hebben. Pannevis: ,,Een surseance zorgt voor problemen, maar schept ook nieuwe mogelijkheden.'' Hij doelt hiermee op de wurgende leasecontracten van Air Holland met de eigenaren van de zeven Boeings.

De Schreiner Luchtvaart Groep, een van de maatschappijen die interesse toonde in de overname van Air Holland, haakte vorige week af wegens het dure contract met de touroperators en de te dure contracten met de leasemaatschappijen van de vier Boeings 757 en de drie Boeings 737. Het Duitse HTUI en het Britse Thomson verloren hun interesse om diezelfde reden. Het openbreken van deze contracten kostte volgens Schreiner te veel tijd. Maar de druk op de leasemaatschappijen is nu groot. De leasemaatschappijen kunnen weinig anders dan de contracten openbreken nu uitstel van betaling is aangevraagd.

Voor de reisorganisaties geldt dat ze hun contracten voor volgende zomer binnen een week moeten afsluiten, omdat de reisbrochures half november in de winkels moeten liggen. De reisorganisaties hebben bovendien belang bij een derde Nederlandse chartermaatschappij. Transavia en Martinair, voor respectievelijk 80 en 50 procent eigendom van KLM, zouden anders de markt domineren.

In een vergadering gisteravond stelden de touroperators, waaronder Sudtours, Travel Unie en Hotelplan, voldoende vliegtuigstoelen te kunnen garanderen, ,,mits er binnen 48 uur een businessplan op tafel ligt'', aldus eigenaar H. Mosselman van touroperator Sudtours, een van de drie grootaandeelhouders van de verliesgevende chartermaatschappij.

Hoogleraar logistiek management H.B. Roos van de Erasmus Universiteit zegt dat het zeer waarschijnlijk is dat Air Holland wordt overgenomen door een luchtvaartmaatschappij waarin verschillende financiers deelnemen. Hij gelooft in een bijzondere doorstart op basis van vergunningen. Bewindvoerder Pannevis bevestigt dat er partijen zijn die hiermee bezig zijn.

Volgens Roos is Air Holland altijd ,,een vreemde eend in de charterbijt'' geweest en heeft het bedrijf in het verleden verkeerde keuzes gemaakt. De krachtige touroperators zorgden er vlak na de oprichting voor dat Air Holland niet de prijs kon vragen voor de kwaliteit die ze bood. De chartermaatschappij ging zich vervolgens richten op welgestelde vijftigplussers. Daar moest het bedrijf concurreren met de lijndiensten van de KLM.

Vandaag hebben de vakbonden overleg met de directie van Air Holland over de toekomst van het bedrijf. Bestuurder M. Lander van de Vereniging voor Nederlands Cabinepersoneel zegt te hopen op een doorstart van Air Holland ,,in welke vorm dan ook'', eventueel met minder vliegtuigen en dus minder arbeidsplaatsen. Maar hij geeft toe zich weinig zorgen te maken over de toekomst van de 525 werknemers wegens een groot tekort aan luchtvaartpersoneel. ,,Er is haast geboden'', zegt hij. ,,Als de onzekerheid te lang duurt heb je straks een chartermaatschappij zonder personeel.''