C1000 stuwt Schuitema vooruit

De C1000-supermarkten hebben de eerste negen maanden van dit jaar een omzetgroei geboekt van 8,2 procent. Dat is ruim boven de gemiddelde groei in de detailhandel voor levensmiddelen, die 3,9 procent was. Daardoor steeg het marktaandeel van Schuitema, een dochterbedrijf van supermarktconcern Ahold, van 11,0 procent tot 11,4 procent. Dat heeft het bedrijf gisteren na beurs bekendgemaakt.

De groei is vooral te danken aan de formule C1000, winkels met zelfstandige ondernemers die worden beleverd door Schuitema. Van de 375 C1000-winkels zijn er inmiddels 63 omgebouwd naar het `derde-generatieconcept' dat volgens Schuitema zeer succesvol is. Ook is het assortiment van huismerken met dertig artikelen uitgebreid tot 340.

De omzet van Schuitema, dat verder kleine formules bedient als Kopak en Casper, is gestegen tot 1,4 miljard euro (3,1 miljard gulden) over de eerste negen maanden. De nettowinst steeg met 10 procent tot 21,1 miljoen euro (46,6 miljoen gulden). De winst per aandeel steeg met 10 procent tot 87,80 euro (193,50 gulden). Het bedrijf is optimistisch gestemd voor het hele jaar. Schuitema rekent op een ,,duidelijke'' stijging van de winst na belasting.

Schuitema is voor 73 procent in handen van Ahold, dat in Nederland ook eigenaar is van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. De stijging van het marktaandeel van de C1000-winkels gaat onder meer ten koste van dat van Albert Heijn dat de afgelopen maanden marktaandeel moest inleveren.

De koers van het aandeel reageerde vanochtend niet en bleef onveranderd op 2.400 gulden. De handel in aandelen Schuitema over de laatste 200 dagen was gemiddeld 37 stuks per dag. Daarmee is dit het op drie na het minst verhandelde fonds op de Amsterdamse beurs.