Winkels op Internet deugen niet

Nederlandse Internetwinkels voldoen niet aan de eisen die gesteld worden aan een conventionele winkel. Dat concludeert de Consumentenbond uit onderzoek naar 150 websites die producten aanbieden.

Volgens een woordvoerder van de bond zijn veelal basale zaken niet goed geregeld. Zo beschermen Internetaanbieders de privacy van bezoekers en kopers onvoldoende, is er vaak geen niet-goed-geld-teruggarantie en kan het onduidelijk zijn welk bedrag de consument nu daadwerkelijk moet betalen om een product in zijn bezit te krijgen. Als voorbeeld noemt de woordvoerder de site www.macwarehouse.nl waar de iMac-computers van Apple te koop staan zonder dat duidelijk wordt dat de koper bovenop de vermelde prijs honderden guldens kwijt is aan bijkomende kosten om een apparaat daadwerkelijk in huis te krijgen.

Uit een internationaal onderzoek van consumentenorganisaties bleek eerder dit jaar al dat 87 procent van de Internetaanbieders geen privacywaarborgen heeft en dat acht procent van de bestelde producten niet aankomt. Directeur F. Cohen van de Consumentenbond concludeert: ,,Ik heb het gevoel dat de Consumentenbond na veertig jaar opnieuw moet beginnen. Voor alles wat we in de fysieke wereld voor elkaar hebben gekregen moeten we nu wederom gaan vechten in de digitale wereld.''

De Consumentenbond maakte vanmiddag bekend dat twintig aanbieders hun Internetwinkel zodanig hebben aangepast dat ze in aanmerking komen voor het zogenoemde WebTrader-keurmerk dat de bond vandaag lanceert. Daartoe behoren onder meer Bruna, verzekeraar FBTO en Piet Klerkx. Naast het opheffen van genoemde gebreken stelt de Consumentenbond aan deze aanbieders onder meer de eis dat hun websites aangeven waar een bedrijf gevestigd is en hoe het telefonisch is te bereiken. Onderdeel van de gedragscode voor dragers van het WebTrader-keurmerk is voorts dat zij duidelijkheid geven over de gehanteerde betalingsmethoden, de leveringstermijn specificeren en eventuele onafhankelijke kwaliteitsbeoordelingen van hun producten vermelden.

Nationaal en internationaal hebben intussen tal van keurmerken op en rond Internet het licht gezien. Het Nederlandse Keurmerkinstituut concludeerde onlangs zelfs dat op het nieuwe medium in dit opzicht wildgroei dreigt. Een woordvoerder van het instituut noemt onder meer het NLIP-kwaliteitskeurmerk van de Nederlandse belangenvereniging van Internetaanbieders en SP-keur van Startpunt Internet (www.startpunt.vuurwerk.nl). Internationaal bestaan er daarnaast diverse privacykeurmerken.

Maar volgens de Consumentenbond is een breed opgezet keurmerk, dat zich richt op een uitgebreid scala aan randvoorwaarden die van belang zijn bij het online aanschaffen van goederen, niet voorhanden. Andere organisaties missen volgens de bond de menskracht en organisatie om de kennis over websites te verzamelen en te bundelen.