Optiekwinkels doen aanval op `kartel' in hoortoestellen

Optiekketen Hans Anders, een dochterbedrijf van detailhandelsconcern VendexKBB, opent de aanval op het `kartel' van audiciëns. De winkelketen gaat hoortoestellen verkopen voor de helft van de prijs die audiciëns rekenen. ,,Wij nemen genoegen met een lagere marge'', zegt M. van der End, algemeen directeur van de keten vanochtend in een toelichting. ,,We werken efficiënter en kopen in het groot in.''

Nederland telt zo'n 410.000 dragers van hoortoestellen, van wie ongeveer de helft aan beide oren een toestel nodig heeft.

Dat aantal zal de komende jaren fors stijgen door de vergrijzing en doordat slechthorendheid toeneemt onder werkenden en onder jongeren, die bijvoorbeeld schade toebrengen aan hun gehoor met een walkman. Volgens schattingen zijn er in Nederland meer dan 1 miljoen mensen met gehoorproblemen.

Nieuwe, digitale apparaten kosten bij audiciëns 2.000 tot 3.000 gulden. ,,De prijzen zijn op elkaar afgestemd en de marges zijn riant'', zegt Van der End. Door de strikte afspraken tussen producenten en groothandels is het voor een nieuwe partij moeilijk om deze markt te betreden, zegt hij. ,,Alleen een grote speler met veel uithoudingsvermogen kan dat.''

Hans Anders gaat toestellen leveren van de Duitse fabrikant Interton, in grootte de derde fabrikant in Duitsland, die 900 tot 1.350 gulden kosten. De lage prijs is van belang voor gebruikers. De vergoeding van de verzekering is door bezuinigingsmaatregelen van het ministerie van Volksgezondheid sinds 1 januari verlaagd tot 1.000 gulden per toestel. In de praktijk moeten gebruikers daarom vaak zelf bijbetalen als artsen een duurder toestel voorschrijven.

,,Wij zijn blij dat er een nieuwe aanbieder komt en de prijzen omlaaggaan'', zegt S. Straatman, beleidsmedewerker bij de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden. ,,Want we hebben wel eens het gevoel dat er bij de handel en de leveranciers veel overlegd wordt over de prijzen. Kennelijk had ook het ministerie al het idee dat er rek in de prijzen zat, want vooral de hoortoestellen zijn begin dit jaar onevenredig zwaar aangepakt met bezuinigingen.''

De belangenvereniging is wel benieuwd naar de service die Hans Anders kan leveren. ,,Vooral het aanpassen van de toestellen is belangrijk. Ieder gehoorprobleem is individueel.''

De lage prijzen bij Hans Anders gelden voor het huismerk Interton. Als een KNO-arts in zijn audiogram een toestel van grote aanbieders als Danavox, Siemens of Philips voorschrijft, kan Hans Anders die ook leveren. ,,Voor 25 procent minder dan de audiciëns nu doen'', zegt Van der End. ,,Maar we gaan die arts wel bellen dat we ook een ander, goedkoper apparaat kunnen leveren. Anders wordt de patiënt de dupe. Die moet dan bijbetalen.''

Hans Anders begint in zeventig filialen van de winkels onder eigen naam en zeventig filialen onder de naam Het Huis Opticiëns. Op termijn moet `Oorzaak', zoals de nieuwe zaken genoemd worden, in alle driehonderd vestigingen van de Hans-Andersgroep komen.

In Nederland is de markt nu nog in handen van de audiciëns, ook ongeveer driehonderd winkels. Hans Anders hoopt een aandeel van 25 procent te veroveren.

Het bedrijf belooft een tevredenheidsgarantie. ,,Onze toestellen komen niet ongebruikt op het nachtkastje te liggen. Als mensen niet tervreden zijn, krijgen ze een ander toestel of hun geld terug.''