Strijd om zakelijke mobiele beller feller

De strijd om de zakelijke mobiele beller wordt feller. De nieuwe aanbieder Dutchtone maakte gisteren bekend landelijke dekking te hebben bereikt. Dat maakt de weg vrij om te morrelen aan de zakelijke positie van de grootste aanbieders in mobiele telefonie, Libertel en KPN.

De ambitie van Dutchtone is aanzienlijk. ,,We willen volgend jaar 10 procent van 's lands grootste ondernemingen als klant hebben'', aldus marketing directeur E. Huygen. ,,En dan heb ik het over bedrijven met de omvang van Unilever en Heineken. In totaal, dus inclusief de particuliere markt, moet ons abonneebestand groeien tot een miljoen.''

De kleine mobiele aanbieders Ben en Telfort, ook nog niet zo lang actief op de markt, hopen begin 2000 een eigen netwerk gereed te hebben en willen ook de zakelijke markt op. Begin dit jaar lag het accent van de nieuwkomers nog op de particuliere beller.

Een probleem bij het realiseren van de benodigde landelijke dekking is het opstellen van antennes. Verschillende gemeenten beschouwen de masten als horizonvervuiling en eisen dat de partijen een vergunning aanvragen. Daardoor vertraagt de uitbreiding.

Staatssecretaris De Vries (Verkeer), die de officiële opening van het Dutchtone-net verrichtte, liet weten dat de landelijke overheid volgend jaar met maatregelen komt. ,,We werken aan een nationaal antennebeleid. Uitgangspunt is dat er voldoende opstelpunten komen voor landelijke dekking met goede kwaliteit.''

Mobiele telefonie is in korte tijd heel populair geworden. Waren er begin 1999 circa 3,5 miljoen bellers, inmiddels zijn het er ruim 5,5 miljoen. De kleine aanbieder Ben heeft 200.000 abonnees, tegen 300.000 voor Dutchtone en Telfort. KPN heeft 3,1 miljoen mobiele aansluitingen en Libertel 1,9 miljoen.

Dutchtone maakte gisteren bekend dat retailer Vendex een belang van 2 procent in het bedrijf heeft genomen. Grootaandeelhouder is France Telecom.