Lange, geboorde tunnel Randstadrail

Voor Randstadrail, de nieuwe light rail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag, zal in Rotterdam een lange tunnel worden geboord. De tunnel begint bij het Rotterdamse Centraal Station en zal even ten noorden van de A20, bij het Sint Franciscusziekenhuis, aansluiten op de bestaande Hofpleinspoorlijn naar Den Haag.

De Rotterdamse gemeenteraad is gisteren akkoord gegaan met dit project, dat 765 miljoen gulden zal kosten. De tunnel wordt geboord onder de Statenweg, tussen CS en A20. Bij het Centraal Station zullen Randstadrailreizigers direct kunnen overstappen op de Rotterdamse metro. Nabij de kruising Statenweg en Stadhoudersweg komt een ondergronds station, ondanks bezwaren van bewoners in deze dichtvolkte buurt. Alleen de SP en de Stadspartij stemden tegen het voorstel van B en W.

Randstadrail moet een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de bereikbaaarheid van de centra van Rotterdam en Den Haag vanuit de Vinex-locaties in het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer.

Op basis van de directe koppeling aan de Rotterdamse metro is berekend dat dagelijks 35.000 reizigers gebruik zullen maken van de nieuwe verbinding, die in 2004 gereed moet zijn.

De keuze van een tracé voor de nieuwe treinverbinding leidde de afgelopen maanden in Rotterdam tot heftige discussies en acties van groepen bewoners. Tegen twee alternatieven, een boog langs Blijdorp en een tunnel via de Spoorsingel, bestond veel bezwaar. Een geboorde tunnel onder de brede Statenweg bleek afgelopen zomer de beste – en ook financieel haalbare – oplossing. Omdat de tunnel zal worden geboord, behoeven er geen huizen te worden gesloopt en zal de overlast tijdens de bouw beperkt blijven.

Bewoners en winkeliers in het Statenwegkwartier waren vooral tegen de aanleg van een ondergronds station omdat dit de veiligheid van de buurt zou aantasten.