AH-winkels zien aandeel markt dalen

Het marktaandeel van de AlbertHeijnsupermarkten is het eerste halfjaar met 0,3 procent gedaald tot 28,6 procent. De C1000-winkels waren de sterkste stijger met een stijging van 0,6 procent tot 10,9 procent.

Dat blijkt uit de cijfers die het onderzoeksbureau AC Nielsen twee keer per jaar publiceert. Nielsen meet de marktaandelen in de sector (exclusief de ketens Dirk van de Broek en Lidl) voor de supermarkten en voor fabrikanten.

De daling van het marktaandeel van Albert Heijn was al bekend gemaakt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van Ahold. De daling is volgens Ahold vooral het gevolg van de introductie van de Bonuskaart, een vaste-klantenkaart. Klanten zonder bonuskaart kunnen bij Albert Heijn niet profiteren van de aanbiedingen en worden daardoor afgeschrikt. Volgens Ahold gaat het bedrijfsresultaat van Albert Heijn dit jaar wel met 10 procent omhoog. Ook rekent bestuursvoorzitter Van der Hoeven van Ahold er op dat het marktaandeel volgend jaar ,,ten minste'' gelijk blijft. Overigens worden de C1000-winkels (eigendom van zelfstandige ondernemers) beleverd door Schuitema, net als Albert Heijn een dochterbedrijf van Ahold.

De daling van het marktaandeel van 7,4 tot 7,3 procent is voor de Edah aanleiding om naast de aanbiedingen voor de houders van een vaste-klantenkaart ook algemene aanbiedingen te doen, bijvoorbeeld de euroweken. Met dat `twee-sporenbeleid' wil Edah ook de koopjesjagers binnenhalen.

Edah is onderdeel van Laurus. Het gehele marktaandeel van Laurus daalde van 25,1 tot 24,9 procent. De formules Edah en Super de Boer groeiden minder hard dan de markt, de formules Konmar (grote winkels) en Basismarkt (discount) wonnen marktaandeel.

De Duitse discounter Aldi moest terrein prijsgeven: met 0,1 procentpunt tot 6,5 procent. De A&P-supermarkten, die door de Duitse eigenaar Tengelmann te koop zijn gezet, leverden fors in: 0,2 procentpunt tot 3,4 procent.